Nissan presenteert nieuwe generatie Z, Nissan Z Proto
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FNissan_Z_Proto_exterior_Front_Three-quarter_4.jpg)
Het doek is eraf! Nissan laat eindelijk de eerste echte beelden van de nieuwe Z zien. Vannacht stelde Nissan via een livestream vanuit Yokohama, Japan, de volgende generatie Z voor. Deze geel gespoten sportwagen wordt de opvolger van de dik tien jaar oude 370Z.
De Z Proto, zoals het productierijpe studiemodel heet, is weer een echte coupé en heeft ondanks zijn eigen gezicht veel weg van zijn voorouders. Zo heeft-ie weer een lange neus en een schuin-aflopende kont. De ogen van de Z, de druppelvormige LED-koplampen, geven een knipoog naar de Datsun 240ZG, die louter in Japan werd geleverd. Met zijn achterlichten seint de nieuwe Z dan weer naar de 300ZX uit de jaren negentig en zijn scherpe mondhoeken kreeg hij van de recentere 350Z en de 370Z.
Interieur
Ook het interieur zet een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de bejaarde Nissan 370Z. Het prototype heeft afscheid genomen van de analoge klokken. Het instrumentarium wordt nu gevormd door een van de twee schermen in de auto. Centraal in het display staat een digitale toerenteller, die met de klok-mee draait. Op 12 uur staat 7.000 tpm, het punt waarbij het rode boerengebied begint. Toch zijn niet alle analoge klokken uit het interieur verdwenen, de 3 klokken bovenop het dashboard laten je toch zien dat je in iets speciaals zit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FNissan_Z_Proto_Interior_over-view-03.jpg)
Motor
Door de teasers van e afgelopen weken was een handbak al te verwachten. Deze 6-bak -volgens Nissan de enige transmissie voor echte autorijders- is gekoppeld aan een 3,0 liter V6 met twee turbo’s. Dit blok kennen we al, het is namelijk te vinden in o.a. de Nissan Skyline. Deze zescilinder levert in de Skyline 406 pk en 474 Nm. Al dit vermogen wordt ook bij de Nissan Z Proto naar enkel de achterwielen worden gestuurd.
Europa
Maar er is ook slecht nieuws, de nieuwe generatie Z komt niet naar Europa. Nissan levert de Z door de inkrimpende markt voor sportwagens en (vooral) emissievoorschriften niet langer in Europa. De 370Z was in Nederland met 84 verkochte exemplaren over zijn complete levenscyclus al niet echt een succesnummer. Het afscheid is zuur, aangezien de Z-stamboom ook in Europa al decennialang groeit. De productlijn vierde afgelopen jaar zijn vijftigste verjaardag.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FNissan_Z_Proto_dynamic_exterior_5.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt