Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 8 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

‘E-fuels gaan de transitie naar elektrisch rijden geen halt toeroepen’

De verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s is per 2035 verboden. Sterker nog, vanaf 2025 mogen er enkel nog elektrische auto’s worden geleased. Duitsland verzet zich nu tegen het verbod. “Ook e-fuels gaan het tij niet keren”, stelt Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma in een interview met De Telegraaf.

De weerstand op het verbod op verbrandingsmotoren komt niet uit de lucht vallen. Zo was er bijvoorbeeld vorig jaar al kritiek vanuit Duitsland op de plannen. Desondanks heeft Europa besloten om afscheid te nemen van auto’s met een verbrandingsmotor.

Duitsland tegen verbod verbrandingsmotor

De leider van de Duitse regeringspartij FDP Christian Lindner keert zich tegen het beleid van Europa. Hij stelt dat de verbrandingsmotor onmisbaar is voor exportland Duitsland. Onwaarschijnlijk lijkt dat Duitsland de Europese plannen daadwerkelijk gaat tegenhouden. Daarbij hebben de Duitse autofabrikanten allang ingezet op de elektrische auto.

Zuinig rijden, brandstof, benzine, duurder, diesel, boodschappen, besparen, brandstof
Duitsland keert zich tegen het verbod van brandstofauto’s.

Toch is 2035 wellicht te vroeg. “Ik denk wel dat het te hard gaat”, stelt Bijlsma. “In Nederland zijn we goed bezig en liggen we ver voor. Ook Scandinavië ligt ver voor. Toch hoor je nog regelmatig verhalen van een overbelast elektriciteitsnet. Willen we allemaal met elektrische auto’s rijden, dan moet hier nog veel gebeuren. In de Europa is dat nog een heel ander verhaal. In Frankrijk en Spanje wordt bijvoorbeeld nog voor het grootste gedeelte diesel gereden.”

Synthetische brandstoffen

Hoewel Bijlsma verwacht dat we in de toekomst met name elektrisch rijden, kan er ook een plek zijn voor synthetische brandstoffen. Porsche is hierin flink aan het investeren en heeft inmiddels de eerste fabriek voor e-fuels opgezet. “Porsche heeft veel elektrische modellen, maar er zijn ook veel klassieke Porsches. Voor die auto’s kan een synthetische brandstof de oplossing zijn.” Ook voor vrachtwagen kan synthetische brandstof een optie zijn, al sluit Bijlsma ook de rol van waterstof als ‘dieselvervanger’ niet uit.

Zowel e-fuels als waterstof zijn op dit moment nog geen echt alternatief, ze zijn veel te duur en complex om op grote schaal te maken.

Hierdoor mag Nio in Duitsland even geen reclames meer maken

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.