Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 9 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Porsche: “Synthetische brandstoffen moeten gesteund worden door de overheid”

Veel fabrikanten zetten in op elektriciteit voor de toekomst. Hoewel ook Porsche flink wat EV’s op de markt brengt, zet het ook in op synthetische brandstoffen. En die verdienen steun van de overheid, aldus de Stuttgartse fabrikant.

Dat Porsche serieus bezig is met e-fuel bleek afgelopen december. Het bedrijf opende de eerste fabriek voor de brandstof. De fabriek staat in Chili en moet in de pilotfase zo’n 130.000 liter brandstof gaan produceren. Na de testfase, rond 2025, draait de fabriek een constante productie van 55 miljoen liter per jaar.

Synthetische brandstoffen hebben een groot nadeel

Hoewel synthetische brandstoffen super goed nieuws kunnen zijn voor de autoliefhebber en het milieu, kleeft er ook een groot nadeel aan e-fuels. Het maken van de milieuvriendelijke brandstof is namelijk erg duur.

synthetische brandstof, tanken, Porsche
Het maken van de Synthetische brandstoffen kost veel elektriciteit. Om deze reden plaatst Porsche een windmolen bij de fabriek. (Afbeelding: Porsche)

Barbara Frenkel, bestuurslid van Porsche, zegt tegen het Duitse Automobilwoche dat ze nooit kunnen concurreren met benzine of diesel. “De brandstof die we maken is veel te duur voor ons om te gebruiken.” Frenkel pleit daarom ook voor overheidssteun en bonus voor het vermijden van CO2-uitstoot met de synthetische brandstof of belasting op emissies. Zonder steun van de overheid is het simpelweg te duur voor de consument.

Vijf redenen om (g)een waterstofauto te kopen

Als blijkt dat synthetische brandstoffen echt veel milieuvriendelijker zijn dan benzine en diesel, dan lijkt hulp van overheden een logische stap. Elektrische auto’s worden immers – nu nog – vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.

Toch nog veel elektrische auto’s van Porsche

Of het zover gaat komen, is nog de vraag. Eerst zal er nog veel getest moeten worden met synthetische brandstoffen en er zal moeten blijken of het project schaalbaar is. Ondanks de ontwikkeling wil Porsche tegen 2030 80 procent van de auto’s puur elektrisch aanbieden. Toch zijn er ook na 2035 veel auto’s die getankt moeten worden, benadrukt Frenkel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.