Hier wordt al synthetische brandstof gemaakt en getankt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fimg_1-1.jpg)
Elektrisch rijden is de toekomst, volgens veel automerken. Ook Porsche is aan het elektrificeren. Toch zet de autofabrikant uit Stuttgart niet volledig in op EV’s en is het druk met synthetische brandstoffen.
Porsche liet in april van dit jaar weten 75 miljoen euro te investeren in een HiF Global LLC. Die partij is verantwoordelijk voor de bouw van een pilotfabriek omtrent e-fuels in Chili. De eerste fabriek is nu officieel geopend.
Porsche tankt synthetische brandstof in 911
Met een Porsche 911 wordt de eerste brandstof bij de locatie getankt door Barbara Frenkel en Michael Steiner, leden van de Raad van Bestuur van Porsche.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fimg_4.jpg)
“Het potentieel van eFuels is enorm. Er zijn momenteel wereldwijd meer dan 1,3 miljard voertuigen met verbrandingsmotoren. Veel daarvan zullen de komende decennia op de weg blijven en eFuels bieden de eigenaren van bestaande auto’s een bijna CO2-neutraal alternatief. Als fabrikant van krachtige, efficiënte motoren beschikt Porsche over een breed scala aan knowhow op het gebied van brandstoffen”, zegt Michael Steiner.
De fabriek in Chili moet in de pilotfase zo’n 130.000 liter brandstof gaan produceren. In eerste instantie kunnen burgers de brandstof niet tanken, maar wordt het gebruikt voor de Porsche Mobil 1 Supercup en bij verschillende Porsche Experience Centers. Dit om aandacht te krijgen voor de synthetische brandstof.
550 miljoen liter
Na de testfase, rond 2025, draait de fabriek een constante productie van 55 miljoen liter per jaar. Ongeveer twee jaar later is de fabriek naar verwachting goed voor 550 miljoen liter synthetische brandstof per jaar.
Synthetische brandstof geen vervanging voor elektrisch rijden
Hoewel synthetische brandstof de CO2-uitstoot van voertuigen met een verbrandingsmotor erg kan beperken, zal het elektrisch rijden niet vervangen. “Porsche werkt aan een CO2-neutrale balans in de hele waardeketen in 2030. Dit omvat ook een CO2-neutrale gebruiksfase voor toekomstige volledig elektrische modellen”, laat Porsche weten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Alpine A110 R vs. Porsche 911 GT3 RS: De radicaalste wint
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Waarom je ook een Porsche 914 moet kopen als je een MoonSwatch hebt
-
Een blokje om met een Porsche 959 van miljoenen euro’s
-
De eerste eigenaar van deze Porsche 911 RSR verdient hem niet
-
Koop dan! De auto’s van Rinus Michels, Bassie & Adriaan en meer
-
Nederlandse overheid verkoopt bijna nieuwe Porsche 911
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
De goedkoopste Porsche is volledig elektrisch
-
Schrik niet van de koplampen van de nieuwe Porsche Panamera
-
Nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid is de sterkste ooit
-
Waarom deze Porsche 914 twintig keer (!) zoveel kost als normaal