BMW neemt X5 en X6 flink onder handen
Soms verschijnt er een facelift waarbij een microscoop nodig is om de verschillen te zien. Niet in het geval van de nieuwe BMW X5 en X6. Bij de dikke Duitsers werd zowel het interieur als exterieur flink onder handen genomen. Daarnaast worden ook nog eens andere motoren aangeboden.
Bijna vijf jaar na de introductie van de huidige generatie BMW X5, krijgt de SUV een facelift. Het is niet zo extreem als bij zijn grotere broer de X7, maar desalniettemin een duidelijke verandering.
Facelift BMW X5 versus pre-facelift BMW X5
De dubbele koplampen van onder andere de X7 blijven achterwege, maar de lampen van de nieuwe X5 zijn wel versmald. De binnenkant van deze lichtunits is ook anders vormgegeven. In het pre-faceliftmodel van de BMW X5 waren het nog zeshoekvormen, in het vernieuwde model zijn het scherpere hoeken.
Ook zijn er een andere voorbumpers op de vernieuwde X5 geplaatst. Verder heeft de grille een andere omlijsting, waardoor deze net wat meer opvalt. De achterlichten vallen overigens ook op. Terwijl de koplampen dunner zijn geworden, lijken de achterlichten juist dikker te zijn geworden. Of het er ook mooier op geworden is, is aan jou om te bepalen.
Het interieur van de nieuwe BMW X5 en X6 heeft ook enkele wijzigingen moeten ondergaan. Zo wordt voortaan ook in deze modellen het grote ‘BMW curved display’ gehesen. Hiermee verdwijnt de overkapping die het uitgaande model nog boven de digitale klokken had. Stiekem zijn het overigens nog altijd twee aparte schermen, vermomd als één.
Minder fysieke knoppen in de nieuwe BMW X5 en X6
Wat sommigen als nadeel zullen zien, is dat dit riante scherm een aantal fysieke knoppen heeft weggepest. Dat is niet het enige wat verdwijnt. Ook is de ‘schakelpook’ teruggebracht tot niets meer dan een kristallen schuifknopje. Het doet denken aan een iets chiquere versie van de transmissiehendel in de Volkswagen Golf.
We hadden het zojuist al even over de BMW X6. Deze meeste van deze wijzigingen, zoals de plattere koplampen, andere bumpers en het vernieuwde interieur, gelden ook voor de grondlegger van de SUV-coupés. De achterlichten van de nieuwe BMW X6 zijn echter wel hetzelfde gebleven.
Enkel nog hybrides
Een van de meest ingrijpende veranderingen is wellicht in het motorruim van de BMW te vinden. De X5 en X6 worden voortaan standaard met een 48V-hybridesysteem geleverd. Deze helpen de zes- of achtcilinder met 12 extra pk’s en maar liefst 200 extra Nm koppel. De elektromotor zit verwerkt in de versnellingsbak van de nieuwe achttrapsautomaat.
Fan van stekkeren? Dan zit je met de X5 plug-in hybride goed. Voortaan gaat deze niet meer als X5 xDrive45e, maar als xDrive50e door het leven. Het model levert nu 490 pk en maar liefst 700 Nm. Klinkt goed, zo’n plug-in hybride. Snel én duurzaam, toch? Helaas blijkt dat niet zo te zijn.
Als Moeder Natuur er toch niet mee geholpen wordt, dan kan je net zo goed voor de nieuwe M60i gaan. De V8 met twee twin-scroll turbo’s levert nu (met hulp van de nieuwe elektromotor) 530 pk en 750 Nm koppel.
Helaas kunnen we je nog niet vertellen wat de nieuwe X5 en X6 in Nederland gaan kosten. Wel is bekend dat de nieuwe modellen vanaf april in de showroom staan, klaar om uitgeleverd te worden. Tot die tijd kan je genieten van de foto’s hieronder.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
BMW ontslaat personeel dat auto’s naar Rusland smokkelde
-
Is de BMW M135 zijn forse prijs waard? – Autovisie Supertest
-
BMW M5 weet iedereen op het circuit te verbazen – Autovisie Supertest 2024
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’