Autovisie
Autovisie Nieuws 19 nov 2020

Ultraluxe en tóch normaal: dit is de enorme Mercedes-Maybach S-Klasse

De Mercedes-Benz S-Klasse is al decennia lang het toonbeeld van een superdeluxe sedan. Maar voor wie dat niet genoeg is, bestaat er ook altijd nog een Maybach-variant. De compleet nieuwe gerenatie, op basis van de fonkelnieuwe S-Klasse, is nu gepresenteerd.

Hoe luxe die auto ook mag zijn, heel verrassend is-ie eigenlijk niet meer. Waar de eerste modellen van Maybach van na de eeuwwisseling, de 57 en de 62, nog wezenlijk anders waren dan een ‘normale’ S-Klasse, is dat sinds de vorige generatie minder het geval. De ultraluxe Maybach neemt ook nu weer heel duidelijk de nieuwe S-Klasse als basis, en kleurt niet veel buiten de lijntjes. Da’s overigens helemaal geen schande, maar grote verschillen tussen de modellen blijven uit.

Smaakgevoel

Optisch staat deze Maybach uiteraard wel van dat model af. Dat begint met de bijzondere en smaakgevoelige two-tone kleurstelling, die we kennen van Maybach. De grille, enorme wielen en verschillende logo’s verklappen verder dat ’t hier om de meest luxe S-Klasse gaat.

De grootste clue is echter de lengte van de auto. Want deze Maybach doet nog eens een flinke schep boven de verlengde versie van de reguliere S-Klasse op. Waar dat model een wielbasis van 3,21 meter heeft, zijn de voor- en achteras in het geval van de Maybach maar liefst 3,40 meter van elkaar verwijderd. In totaal is de Maybach S-Klasse 5,47 meter lang, vergeleken met de schamele 5,29 meter van de verlengde Mercedes-Benz S-Klasse. Ook is de Maybach iets hoger dan de reguliere S-Klasse: 1,51 meter tegenover 1,50.

Tweede zitrij

Net als in de reguliere S-Klasse heeft Maybach zich voornamelijk gericht op de achterste passagiers. Waar een bank met drie zitplaatsen standaard is in de Mercedes-Benz, is een opstelling met twee enorme zetels op de tweede zitrij standaard in het geval van de Maybach. Stoelen zijn uiteraard volledig elektrisch te verstellen, zodat je bijna een eenpersoons bed kunt vormen. Naast je standaard stoelverwarming worden ook je nek en schouders tijdens de rit op de juiste temperatuur gehouden. Heerlijk natuurlijk, voor als je de hele werkdag heb moeten neerkijken om de minder bedeelde mens. Uitgebreide massagefuncties maken de luxebeleving op de tweede zitrij helemaal af. Toch is er maar weinig dat je niét in de reguliere S-Klasse krijgt.

Het verschil met de reguliere S-Klasse zit ‘m dus vooral in de enorme ruimte op de tweede zitrij door die toegenomen wielbasis, en in het gebruik van bijzondere materialen. Centraal in de eerste zitrij van de Mercedes-Maybach staat uiteraard het verticaal geplaatste infotainmentscherm met het uitgebreide MBUX-systeem. Dat kent geen noemenswaardige veranderingen ten opzichte van het systeem dat je vindt in de reguliere S-Klasse. De kans is zelfs groot dat je bepaalde exclusieve functies uit deze twee modellen binnenkort al terugvindt in een reguliere A-Klasse. Mercedes-Benz liet eerder dit jaar namelijk al aan Autovisie weten dat de S-Klasse laat zien welke kant het MBUX-systeem op gaat, en dat voor nu exclusieve functies ook hun weg zullen vinden naar goedkopere modellen.

V8

Wat gebeurt er dan onder de kap bij dit absolute topmodel? Da’s nog even onduidelijk. Mercedes-Maybach geeft namelijk niet aan welke aandrijflijnen het in de S-Klasse plaatst. Wel maakt het al bekend dat het gaat om een mild-hybride aandrijflijn, maar dat is in deze tijd ook al geen verrassing meer. Of de V12 terugkeert in deze S-Klasse, is een lastige vraag. Laten we voor nu uitgaan van de 4,0-liter V8, die Maybach onlangs nog in de GLS lepelde. Die is speciaal voor Mercedes-Maybach ontwikkeld en levert 558 pk en 730 Nm. Daarmee sprint de luxe GLS binnen 4,9 seconden naar 100 km/h.

Ook qua onderstel verschilt deze Maybach vrijwel niet van de reeds gepresenteerde S-Klasse. Een actief onderstel en luchtvering moeten de auto zo comfortabel mogelijk maken. Systemen zijn in staat om de weg te scannen en de auto al schrap te zetten voor hobbels en kuilen, zodat de passagiers aan boord niets merken van de boze buitenwereld. Achterwielbesturing is eveneens standaard, al kun je als klant kiezen tussen een maximale draaihoek van 4,5 of 10 graden. Dat laatste maakt de auto op lagere snelheden een stuk wendbaarder.

Levering Mercedes-Maybach S-Klasse

Mercedes-Maybach zet vaart achter de S-Klasse en zegt voor het einde van het jaar al enkele exemplaren in specifieke markten te leveren. In de lente van 2021 vindt de auto z’n weg naar de Duitse markt, in april zijn de Verenigde Staten en China aan de beurt. De rest van Europa kan de Mercedes-Maybach S-Klasse in de zomer van 2021 verwachten. Prijzen worden later bekend gemaakt.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Ultraluxe en tóch normaal: dit is de enorme Mercedes-Maybach S-Klasse
Sluiten