Rivian wil zich na grote R1S richten op kleinere elektromodellen
![Rivian](https://img.autovisie.nl/images/3Y0ctbrKGsqsvEN7aFGLyhXU6N4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frivian-r1t-1.jpg)
Rivian kondigde zichzelf in 2018 met een hoop bombarie aan door de R1T en R1S te introduceren. Die auto’s zijn nog niet gearriveerd of de startup geeft al langetermijnplannen bloot.
Het aankondigen en bouwen van een elektrische pick-up met een flink vermogen en duizelingwekkende prestaties, is voor Amerikaanse autobouwers inmiddels meer regel dan uitzondering. Het was Rivian dat er een paar jaar geleden mee begon, door de R1T aan de wereld te laten zien. Snel volgden allerlei andere fabrikanten als Tesla, Nikola en recent ook Hummer. Rivian was dan wel een trendsetter, maar het denkt nu al serieus na over de auto’s ná die R1T en R1S (de SUV-variant van de R1). Dat gaan heel andere auto’s worden dan we tot nu toe van het merk hebben gezien.
China en Europa
In gesprek met persbureau Reuters laat R.J. Scaringe, baas en oprichter van Rivian, namelijk weten dat het plannen heeft om kleinere auto’s te gaan bouwen. Die zijn volgens de autobouwer namelijk beter geschikt voor klanten in China en Europa. Daarom zijn ze voor Rivian belangrijk om de productie- en verkoopvolumes omhoog te krikken.
![Rivian R1s](https://img.autovisie.nl/images/d4yZz5PDNh0ooirxAJ_WulhSCL8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Frivian_r1s_7.jpeg)
Dat is noodzakelijk, want Rivian heeft om te overleven en te groeien in de huidige markt namelijk auto’s nodig die het volume ook buiten de Verenigde Staten stimuleren. “Het is belangrijk om ook buiten de VS te produceren. We zouden geen serieus autobedrijf kunnen opbouwen als we niet aan Europa en China denken als markten voor de lange termijn”, zegt Scaringe. Naar verwachting verschijnen er dus kleinere modellen die veel componenten van de R1S en R1T hebben, om op ons continent de strijd aan te gaan met grote Europese fabrikanten.
Halo cars
De baas van de kersverse autofabrikant laat weten dat we de R1T en R1S vooral moeten zien als halo cars, die het merk Rivian aantrekkelijk maken. Daarnaast gaat het bestelbussen bouwen voor Amazon, waarvan het e-commerce-bedrijf zo’n 100.000 exemplaren heeft besteld. De elektrische pick-up, de R1T, is momenteel al in productie. In juni 2021 kunnen de eerste klanten in de Verenigde Staten hun auto verwachten. Het model komt waarschijnlijk niet naar Europa, omdat er weinig vraag voor is. De SUV-variant, de R1S, maakt wél de oversteek. Die auto moet in 2022 in ons continent verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?