Er zit een eigenaardig geurtje aan de nieuwe Mercedes-Maybach GLS
De grote luxe SUV’s zijn niet aan te slepen. Elke fabrikant van luxe voertuigen heeft, of komt wel met een dergelijk model. Het is dan ook helemaal niet gek dat de Mercedes-Maybach GLS nu ook bestaat.
In extreme luxe of mindere luxe, we willen allemaal hoog boven de weg zitten als we aan het autorijden zijn. De SUV’s zijn niet aan te slepen, en dat is niet alleen enorm slecht voor het milieu, het zorgt er ook voor dat autofabrikanten goed geld verdienen en dus kunnen overleven. En daarom ben je als autobouwer gek als je niet op deze trend probeert mee te liften. Dat dachten ze ook in Stuttgart, want daar komt volgend jaar de Mercedes-Maybach GLS van de band rollen.
Opgekrikt
Wat we hier zien is in essentie een Mercedes-Benz GLS die tot het luxueuze niveau van Maybach is opgekrikt. Dat houdt in dat hij standaard al vol luxe afgeleverd wordt. Denk hierbij aan een interieur vol mooie materialen zoals leer, hout, glas en metaal. Maar ook standaard elektrisch verstelbare executive-stoelen achterin met optionele massagefuncties. Een gigantische keuze uit opties zoals opklapbare tafeltjes en een koelkast maken de Mercedes-Maybach GLS een fijne plek om te zijn. Dat probeert de fabrikant extra te benadrukken met een speciaal voor deze auto ontwikkelde geur. Deze werd speciaal ontwikkeld voor het optionele Air Balance-pakket en geurt volgens de makers naar ‘de witte osmanthusbloesem, die bloemig en licht ruikt, afgerond met een delicate ledernoot en kruidige thee’.
Maar rijcomfort behaal je niet door alleen wat fijne stoelen en een lekker luchtje in de auto te plaatsen, daar is meer voor nodig. Daarom heeft de Mercedes-Maybach GLS standaard luchtvering dat samen met het E-Active Body Control werkt om oneffenheden op de weg als het ware glad te strijken. Ook is het fijn om voldoende vermogen te hebben. Daarom ligt er een speciaal voor Maybach ontwikkelde vierliter V8 onder de kap. Deze produceert 558 pk en 730 Nm en wordt daarnaast ondersteund door een 48V mild-hybride-systeem dat nog eens 22 pk en maximaal 250 Nm in de schaal legt. Een 0-100 km/h-sprint is in 4,9 seconden gedaan en de topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur (elektronisch begrensd).
Chroom
Aan de buitenkant van de auto onderscheidt de Mercedes-Maybach GLS zich vooral van de normale GLS dankzij de gigantische 22-inch wielen en de grote, verchroomde Maybach-grille. Dat chroom vinden we ook in de ruitomlijsting aan de zijkanten waarbij het opvalt dat er een Maybach-logo in de D-stijl geplaatst is. De hier getoonde two-tone lak is optioneel.
De Mercedes-Maybach GLS komt in de tweede helft van 2020 op de markt. Prijzen maakt het merk pas tegen de tijd van lancering bekend
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8