De eerste Chinese, elektrisch aangedreven Lotus komt in 2022
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FLotus-Emira-Nose-Badge-3.jpg)
De bouw van de Emira is nog niet opgestart of Lotus maakt zich op voor het volgende nieuwe model. En dat is geen derivaat van de eenmalige sportwagen. De Engelsen brengen de langverwachte SUV. De fabriek is in aanbouw en de ontwikkeling van het model in volle gang.
HET AUTOVISIE JAARBOEK 2022 IS PER DIRECT TE BESTELLEN!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FLotus-Emira-Front-3qtr-3.jpg)
Waarom de Lotus Emira er bijna niet was gekomen – Sjoerds Weetjes 266
Slechts vier jaar geleden nam Zhejiang Geely Holding Group een aandeel in het legendarische Engelse sportwagenmerk en inmiddels staat het eerste kersverse model klaar voor serieproductie. Nu is dat niet helemaal correct, want aan de Emira werd door de vorige eigenaar van Lotus reeds gewerkt. Geely gaf louter een subtiel knikje waarmee het instemde de ontwikkeling voort te zetten. Maar de Chinese partij creëerde wel een budget, waarmee het eerstvolgende type na de Emira kon worden gemaakt, een SUV.
We kunnen ons vast opmaken voor de allereerste SUV van… Lotus
Sports Utility Vehicle
Nu liep ook de vorige eigenaar van Lotus met plannen voor een SUV, maar louter de ideeën zijn gebleven. Al het werk dat reeds was verricht is voor de vuilnisbak gemaakt. Het huidige management kon er sowieso niets mee, want de SUV moet gebruikmaken van de synergieën die de Chinese autoclub biedt. En de SUV krijgt geen vier-, zes- of achtcilinder benzinemotor, het wordt een volledig elektrisch aangedreven model. Aan de wieg van de nieuweling staan oud-techneuten van onder andere Aston Martin, Audi, Ferrari, McLaren en Opel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FLotus-Eterne.jpg)
Lat hoger
In het model steekt Lotus veel energie, want het wordt een cruciale auto voor het merk. Waar de sportwagenbouwer uit Hethel al enkele jaren geleden zo’n 1500 stuks op jaarbasis vervaardigde en nooit de beoogde 5000 stuks per jaar haalde, legt de in 2017 ingestapte aandeelhouder de lat nu iets hoger. Er wordt zelfs een nieuwe fabriek voor de elektrische auto neergezet, en die productiefaciliteit krijgt een capaciteit van maar liefst 150.000 stuks. Die fabriek komt niet in Engeland te staan, maar in China.
Oude patenttekeningen van een Lotus SUV die het productiestadium nooit haalde.
Aanval op Porsche
De geboortegrond van de SUV wordt ook de belangrijkste markt voor de sportieve SUV, die op een later tijdstip ook naar Europa en de Verenigde Staten gaat. De onder de codenaam Type 132 ontwikkelde SUV moet Lotus helpen in de aanval op Porsche, waarop het nieuwe management zijn vizier heeft gericht. Net als dat Duitse merk zal Lotus een programma bieden, dat bestaat uit sportwagens en SUV’s. Uitgezonderd de Emira, zijn alle nieuwkomers voorzien van een elektrische aandrijflijn.
Lees meer over de toekomstplannen van Lotus in dit artikel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er ‘explosieven’ onder de motorkap van jouw auto zitten
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?