Dit zijn de elektroplannen van Lotus, volgend jaar al een SUV

Lotus kondigde eerder al aan ‘full electric’ te gaan, en geeft die plannen nu voor de buitenwereld wat meer vorm. Aankomend jaar kunnen we al een elektrische SUV verwachten.

Een SUV van Lotus klinkt krankzinnig, maar fabrikanten moéten tegenwoordig bijna wel om winstgevend te blijven. Bovendien is het concept verre van nieuw: in 2016 liep men in Hethel al rond met een dergelijk idee. Volgend jaar kunnen we de eerste hoogpotige Lotus dan echt verwelkomen. De fabrikant spreekt over een lancering in 2022, en geeft het model nu nog de codenaam Type 132 mee. Een jaar later verschijnt er een vierdeurs coupé in het E-segment, terwijl er in 2025 al een tweede elektro-SUV bijkomt. Dat wordt een kleinere, want die valt in het D-segment. De Type 132 die volgend jaar verschijnt, neemt een plek in het E-segment in. In 2026 laat Lotus een compleet nieuwe elektrische sportwagen zien, die in samenwerking met het Franse Alpine zal worden ontwikkeld.

Ouderwets

Het kwartet komt náást de twee nieuwe modellen die Lotus reeds heeft aangekondigd: de elektrische Evija en ‘ouderwetse’ Emira. Ouderwets, omdat de Emira de enige en tevens laatste Lotus met een verbrandingsmotor zal zijn. Die auto verdwijnt in 2028, want vanaf dat moment biedt de Engelse autobouwer enkel nog types met een volledig elektrische aandrijflijn aan.

25 jaar Lotus Elise: dit zijn de meest bizarre varianten

Die twee sportauto’s worden nu nog in Hethel gebouwd, alsmede het nieuwe model dat een samenwerking is met Alpine, maar de nieuwe luxe-modellen rollen in de toekomst ook in het Chinese Wuhan van de band. Daar is Lotus immers begonnen met de bouw van een enorme productie- en ontwikkelingsfaciliteit, die een oppervlakte van een miljoen vierkante meter bestrijkt. De faciliteit is klaar om per jaar 150.000 auto’s per jaar te gaan bouwen. Enorme getallen voor Lotus, want in Hethel is er momenteel capaciteit voor zo’n 10.000 auto’s op jaarbasis. Eind dit jaar is de Chinese productiefaciliteit klaar.

Autonoom rijden

De nieuwe faciliteit in Wuhan wordt bovendien het technologische centrum voor Lotus, die in 2024 voltooid is. Uniek is de ‘intelligente testbaan’ waarover het spreekt. Volgens Lotus maken alle systemen in de faciliteit en auto’s het mogelijk dat modellen zich zelfstandig kunnen voortbewegen, zonder enige menselijke interventies. Auto’s zijn daarbij in staat om snelheden tot 230 km/h te halen en zelfstandig door 16 bochten te rijden.

Autovisie Kennisquiz: de ‘E’ van Lotus

Meer bijzonder nieuws zit ‘m in een nieuwe samenwerking die Lotus is aangegaan. Het gaat om Li Bin, de oprichter en ceo van het Chinese Nio, die heeft geïnvesteerd in het bedrijf. Het is nog onduidelijk wat de twee partijen samen gaan bewerkstelligen, al spreekt Lotus over ‘het verkennen van een industriële samenwerking’. Nio gooit op dit moment hoge ogen met geavanceerde elektromodellen, die uniek zijn omdat ze gebruik kunnen maken van zogenoemde ‘swapping stations’. In zo’n station wordt het complete accupakket binnen een paar minuten door robots vervangen door een reeds opgeladen exemplaar. Of Lotus en Nio op dat gebied gaan samenwerken, is nog onduidelijk.

De Lotus Emira is het laatste model met een verbrandingsmotor.

Accupakket en wielbasis

Terug naar waar het écht om gaat: de auto’s die de fabrikant de komende jaren uitbrengt. Wat we precies kunnen verwachten is nog onduidelijk, al weten we wel dat het Lotus Premium-platform de basis vormt voor de nieuwe SUV’s en vierdeurs coupé. Met die architectuur is een wielbasis van 2,89 tot 3,1 meter mogelijk, goed voor auto’s die in het C- en E-segment vallen. Daarbij is er ruimte voor accupakketten die 92 tot 120 kWh meten. Ook spreekt Lotus nu al over een 800 volt-systeem, waarmee hoge laadsnelheden gehaald kunnen worden. Over een vermogen spreekt Lotus nog niet, al wisten we eerder al te melden dat de nieuwe elektro-SUV 600 of 750 pk krijgt. Daarmee is een 0-100 km/h-sprint in minder dan 3 seconden mogelijk.

Lotus Evija
De Lotus Evija.

Het leven voor de Lotus Elise en Exige is nu écht voorbij

Bovendien blijven de Lotus-modellen echte rijdersauto’s, want het merk moet trouw blijven aan de oerprincipes. Interessant is daarbij het gewicht, want het merk staat bekend om lichtgewicht en dus zeer dynamische sportauto’s. In dat kader is ook het nieuwe ‘track-level intelligent drive’ interessant: een technologie die rijders moet ondersteunen om ‘net zo goed als een F1-coureur’ te zijn op het circuit. Tegelijkertijd moet het juist voor veiligheid en dynamiek op de openbare weg zorgen. Al met al ontzettend interessante ontwikkelingen, want een hoogpotige Lotus die trouw blijft aan de merkfilosofie kan zomaar een bijzonder interessante en leuke SUV zijn.