Zo klinkt de heerlijke Kimera EVO37, ode aan een rallyheld
Het is de laatste achterwielaangedreven auto die het World Rally Championship won, de Lancia 037. Van de rallylegende bouwt Kimera Automobili een bijzondere restomod die erg lijkt op het origineel. Op de plaatjes al heerlijk, en zo klinkt-ie ook!
Kimera Automobili noemt het model de EVO37, een verwijzing naar de oude Groep B-rallyauto op basis van de Lancia Beta MonteCarlo. Die heette namelijk ook 037. Bovendien is deze restomod historisch verantwoord: zo werken Sergio Limone en Vittorio Roberti mee aan het project. Dat zijn twee mannen die in de vorige eeuw ook aan de originele Lancia werkten. Bovendien dient voor de Kimera – net als bij het origineel – een Lancia Beta Montecarlo als basis.
Het geluid van een oude rally-viercilinder
In totaal komen er 37 exemplaren van de Kimera EVO37 op de markt. Een van de eerste modellen is onlangs op camera vastgelegd tijdens het Passione Engadina-evenement in Zwitserland, waarbij we onder andere kunnen genieten van diens heerlijke soundtrack.
Het geluid van de Lancia 037-restomod wordt geproduceerd door de originele 2,0-liter viercilinder van Lancia. Door naast de compressor ook een turbo toe te voegen en het motorblok intern te optimaliseren, levert-ie in de Kimera 505 pk en 550 Nm koppel.
Meer vermogen, dezelfde passie
De turbo dempt het snerpende geluid van de viercilinder, maar zorgt wel voor een stuk meer vermogen. Origineel leverde het motorblok overigens – in de versie met het meeste vermogen – 350 pk. Toen goed voor spectaculaire prestaties, maar deze moderne versie gaat uiteraard een stap verder. Zo moet-ie binnen vier seconden naar 100 km/h sprinten, terwijl het wagengewicht niet boven de 1000 kilogram uitkomt.
Kltanten kunnen overigens kiezen tussen verschillende transmissies. Ofwel een handgeschakelde versnellingsbak, of een sequentiële tranmissie. In alle gevallen wordt het vermogen enkel naar de achterwielen gestuurd.
Hoewel het de Kimera EVO37 lijkt op de oude Lancia 037, verschillen de twee op een paar punten elkaar. Naast het verschil in vermogen is de restomod langer dan het origineel, en is het plaatwerk van koolstofvezel in plaats van glasvezel gemaakt. Nieuwe wielen (19- of 20-inch), led-verlichting, een kortere overhang voor en achter en een flink hertekende voor- en achterklep maken van deze Kimera een prachtige retro-ode.
Even duur als een echte Lancia 037
Van de auto bouwt de Kimera slechts 37 exemplaren. De basisprijs is 480.000 euro zonder btw en – in ons land – bpm. Vanaf september worden volgens de fabrikant de eerste exemplaren uitgeleverd.
Een exclusief product dus, maar dat geldt ook voor de originele Lancia 037. Lancia bouwde samen met Abarth slechts 220 exemplaren voor straatgebruik en prijzen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. In 2016 was de allereerste 037 nog tussen de 320.000 en 400.000 euro waard. In 2020 is een Stradale voor 451.000 euro verkocht, terwijl momenteel nog het allereerste prototype (gebouwd door Abarth) voor minstens 700.000 euro van eigenaar mag verwisselen. Een goede investering lijkt het in ieder geval te zijn!
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Lancia Ypsilon moet mensen uit hun Audi A1 trekken
-
Dit is de eerste nieuwe Lancia in dertien jaar!
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze spectaculaire race-Lancia komt terug! En jij kunt hem kopen…
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’