Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 31 aug 2021
Leestijd: 3 minuten

Steeds meer Solterra: dit is (bijna) Subaru’s eerste elektro-SUV

Volgend jaar kunnen we een compleet nieuwe en volledig elektrische SUV van Subaru verwelkomen. De Solterra, zoals het model heet, laat zich vandaag een beetje meer zien.

Die Solterra staat al een tijdje op de agenda en wordt in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Laatstgenoemde fabrikant noemt het model BZ4X, en toonde die auto eerder dit jaar al. Niet gek, want Toyota zal ook de eerste van het duo zijn die de auto op de markt brengt. De BZ4X kunnen we in de lente verwachten, terwijl de Subaru Solterra waarschijnlijk tot de zomer wacht. Een definitieve datum is echter nog niet bekend.

Geen grote verrassingen

Vandaar ook dat die Solterra zich ook nog niet helemaal heeft prijsgegeven. Vandaag deelt de Japanse autofabrikant wel meer beelden van de elektrische Scubie. Zo veel, dat we ons eigenlijk niet meer af hoeven te vragen hoe het model eruit komt te zien. Zoals te verwachten, lijkt de Solterra namelijk sterk op z’n Toyota-broer.

Het silhouet van de twee auto’s komt overeen, net als het ontwerp van bijvoorbeeld de lichtunits. De Solterra lijkt een iets hertekende neus met een eigen lichtsignatuur te krijgen, maar de achterzijde lijkt bijvoorbeeld identiek aan die van de Toyota BZ4X. Niet vreemd, want voor bijvoorbeeld de sportwagen GT86 en GR86 kozen de twee fabrikanten voor grofweg dezelfde tactiek.

Toyota BZ4X is meer dan een elektrische Toyota

Toyota bZ4X Concept
Toyota BZ4X

Geen yoke voor Subaru

Ook het interieur en het dashboard komen dus sterk overeen, met een brede middenconsole, waar een recht opstaand scherm uit voortvloeit. Opvallend is het conventionele stuurwiel, want Toyota liet tot dusver enkel een interieur met een zogenaamde ‘yoke’ (zoals in de vernieuwde Tesla Model S) zien. Of die ook daadwerkelijk in de productieversie verschijnt is nog maar de vraag; de getoonde auto betreft nog een prototype.

Wat er onderhuids gebeurt in de BZ4X en Solterra, is nog de vraag. Beide fabrikanten hebben nog geen informatie over de aandrijflijn gedeeld. Wel is bekend dat de modellen vierwielaandrijving krijgen, maar of ze van dezelfde techniek gebruikmaken, is nog de vraag. Het lijkt waarschijnlijk, al is de kans ook aanwezig dat Subaru en Toyota voor een eigen en dus unieke afstelling kiezen. De basis van de modellen wordt in ieder geval gevormd door het e-TNGA-platform, waarmee ook Lexus op korte termijn aan de haal gaat.

Namen BZ4X en Solterra

Overigens klinken de namen BZ4X en Solterra een beetje uit de lucht gegrepen, maar dat zijn ze zeker niet. De letters BZ staan in het geval van Toyota voor Beyond Zero, waarmee het bedrijf wil aangeven dat het verder gaat dan CO2-neutraliteit. Het getal staat voor het segment waarin de auto valt, terwijl de letter X de carrosserievariant SUV aanduidt. Solterra is volgens Subaru een samentrekking van de woorden ‘sol’ en ‘terra’, die in het Latijn respectievelijk ‘zon’ en ‘aarde’ betekenen. Subaru verklaart dat de aanduiding is gekozen om ‘moeder natuur te waarderen’ en ‘om het samenleven met de natuur te bevorderen, samen met de klanten’.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.