Lotus bouwt 760 pk elektrische SUV in China
![img_3479kopie](https://img.autovisie.nl/images/vRgyqdB5PZVCOfnTtlzZK3HjO8s=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F10%2FIMG_3479kopie.jpg)
Lotus is ver met de ontwikkelingen van een elektrische SUV. Het doel is om met deze SUV verkoopvolumes te genereren en het merk dat beroemd werd door haar vedergewicht sportauto’s verder uit te breiden.
Intern kreeg het model de codenaam Lambda en het nieuwe model zou in 2022 gelanceerd moeten worden, aldus het Britse Autocar. De SUV die een lichtgewicht in zijn klasse moet zijn, krijgt dubbele elektromotoren die moeten zorgen voor een vermogen van 760 pk. Daarnaast blijkt hij een actieradius van 360 mijl (bijna 580 km) te hebben.
Volledig elektrisch
Het SUV-project, bedacht onder de voormalige Lotus-baas Jean-Marc Gales, dook voor het eerst op in 2016. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het model een hybride benzine-elektrische aandrijflijn van het Geely-concern kreeg. Die gebruikt men onder andere voor Geely, Polestar en Volvo. Nu blijkt het merk toch voor een volledig elektrische aandrijflijn te gaan. Dit komt mede door de groeiende vraag naar elektrische auto’s in bijvoorbeeld China (1,2 miljoen auto’s 2019), waar Lotus de SUV gaat bouwen.
![Lotus SUV img_3480](https://img.autovisie.nl/images/o7qX8bsDtVjQnRK3_dzFg5Z68pk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F10%2FIMG_3480.jpg)
Verkoopaantallen
Lotus wil de komende jaren meer dan drie keer zo groot worden. Het merk verkoopt nu 1500 stuks per jaar, en wil stijgen naar 5000 stuks. Je zou denken dat ook deze SUV in de Lotus-fabriek in Norfolk (GB) gemaakt gaat worden, maar zoals we eerder al vermoeden gaat dit toch niet gebeuren. Hoewel deze fabriek een capaciteit van 10.000 stuks heeft, wordt de productie van de SUV in het Chinese Wuhan gehuisvest. Binnen de Geely-fabriek komt een aparte Lotus SUV-sectie. Hierdoor worden niet alleen de kosten gedrukt, ook de toekomstige mogelijkheden zijn door de capaciteit (150.000 Geely Wuhan) ook veel groter.
Hybride
Wat gebeurt er dan in de Engelse fabriek? Deze wordt gebruik voor de sportwagens van het merk. Zo komt er een hybride sportwagen met V6 motor. Deze zescilinder hybride komt volgend jaar al op de markt. Dit zou het eerste nieuwe serieproductiemodel van Lotus zijn in 12 jaar tijd en moet het begin van groei zijn voor Lotus.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?