Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 7 dec 2021

Ook Peugeot vanaf 2030 volledig elektrisch, maar niet overal

Ook Peugeot bouwt vanaf 2030 enkel nog volledig elektrische modellen. Althans, in Europa. Voor andere markten houdt het de verbrandingsmotor in leven.

Dat laat Linda Jackson, ceo van Peugeot, vandaag weten. Vanaf 2030 zal elke Peugeot in Europa enkel met een volledig elektrische aandrijflijn verkrijgbaar zijn. Al die auto’s staan op nieuwe platforms (STLA) die Stellantis momenteel in de kraamkamers heeft staan. “Maar we moeten er nog steeds voor zorgen dat het aanbod van verbrandingsmotoren voor onze internationale klanten behouden blijft”, aldus Jackson. Tegen 2024 heeft elke Peugeot al enige vorm van elektro-ondersteuning.

DS, Alfa Romeo en Opel

Peugeot is uiteraard niet het enige merk binnen Stellantis dat binnen afzienbare tijd enkel nog elektromodellen aanbiedt. Eerder lieten ook DS, Alfa Romeo en Opel weten precies dat te doen. De Fransen leveren vanaf 2026 enkel nog elektromodellen. Een jaar later is Alfa Romeo vol-elektrisch. Opel (en Vauxhall) leveren per 2028 louter elektrisch aangedreven auto’s.

PEUGEOT PARTNER

Het modulaire STLA-platform vormt de basis voor zowel compacte auto’s, als modellen in hogere segmenten. Toch zal het platform ook klaar zijn voor verbrandingsmotoren, zodat de groep snel kan anticiperen op de vraag vanuit de markt.

308 en 3008

Peugeot levert nu al elektrische varianten van diens bestelbussen, de 208 en 2008, die onlangs nog een technische update kregen. Ook de nieuwe 308 verschijnt op termijn als volledig elektrische variant, maar het is nog de vraag in welke vorm dat gebeurt. Een ander model dat binnen afzienbare tijd als elektro-auto op de markt verschijnt, is de volledig nieuwe 3008. Dat duurt nog wel even, want het model kreeg in 2020 nog een update. Verwacht ‘m dus niet vóór 2023.

Peugeot 308
De nieuwe 308.

Als ook Peugeot in 2030 overstapt naar een volledig elektrisch gamma in Europa, zorgt dat voor problemen binnen de sector. Gisteren kwam er een bericht naar buiten dat er tegen 2040 500.000 banen verloren gaan als Europa enkel nog vol-elektrische modellen produceert. CLEPA, de brancheorganisatie van leveranciers in de auto-industrie, liet dat gister weten. Het pleit daarom voor een ‘gemengde benadering’ en roept de Europese Unie op verder te kijken dan enkel elektro-auto’s. De EU is nu immers van plan om per 2035 enkel nog nieuwe elektrische modellen toe te laten, en kijkt niet naar hybride-aandrijflijnen, waterstof of hernieuwbare brandstoffen.

‘Door overgang naar elektrisch rijden verdwijnen 500.000 banen’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.