De E-Classic is de nieuwste elektrische Mini restomod!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Fmini-electric-conversion-restoration-auto-mechanical-interior-5020106.jpg)
Aznom Automotive, een Italiaanse bedrijf dat zich specialiseert in het produceren van op maat gemaakte auto’s, komt nu met een eigen interpretatie van een Mini restomod. Het speciaal voor de gelegenheid in het leven geroepen submerk ‘Toys 4 Boys’ maakt zijn debuut met de Mini E-Classic.
Hoog restomod gehalte
Dit is zoals we inmiddels weten niet de eerste keer dat een bedrijf met een Mini restomod op de proppen komt. Vaak wordt er echter een elektromotor ingehangen en klaar is kees. Dat is wat betreft de E-Classic niet het geval. De herboren Mini wordt van top tot teen overgoten met een modernisatie-sausje dat de Mini-kost smakelijker moet maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Fmini-electric-conversion-restoration-auto-mechanical-interior-5020107.jpg)
Weinig is door de Italianen onaangeroerd gelaten. De donorauto’s (Mini MK5’s) krijgen een nieuw bestaan als CO2-neutraal voertuig en passen door de andere aanpassingen perfect in de huidige tijdgeest.
Nieuwe krachtbron
De Mini krijgt van Toys 4 Boys een 62 pk-sterke elektromotor en een 14 kWh accupakket bestaande uit DM219 batterijen. Goed voor 140 kilometer aan actieradius. De Mini kan dus gebruikt worden om vanuit huis naar kantoor te pendelen. De vraag is of je dat moet willen, maar het kan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Fmini-electric-conversion-restoration-auto-mechanical-interior-5020105.jpeg)
Bovendien heeft de kersverse E-Classic drie verschillende rijstanden. Je raadt waarschijnlijk al welke drie: inderdaad Eco, Normaal en Sport.
Cosmetische verbeteringend
Zoals gezegd blijf het niet alleen bij onderhuidse aanpassingen. De Italianen grijpen ook de kans maar al te graag aan om hun eigen draai aan de E-Classics te geven. Dat doen ze vooral door ingrijpende maatregelen te nemen in het interieur. Het stuur is bekleed met fraai leer en ook de stoelen krijgen een flinke opfrisbeurt met hetzelfde leer en alcantara in dezelfde kleur.
In de E-Classic wordt overal rekening mee gehouden want zelfs de vloermatten zijn van zacht tapijt. Misschien wel de opvallendste aanpassing aan de auto is te vinden als je naar het instrumentarium kijkt. De karakteristieke analogen instrumenten uit de oorspronkelijke exemplaren zijn verleden tijd. Die zijn namelijk allemaal digitaal in de E-Classic.
Overvloed aan elektrische Mini’s
Sommige auto’s zijn interessanter om een restomod van te maken dan andere. Zo zijn er verschillende bedrijven die schitterende restomods van Porsches maken. Denk onder meer aan Nardone-Automotive, Russel Built en natuurlijk Singer. Maar Mini doet het qua aanbod echter ook uitstekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FP90449164_highRes_mini-recharged-class.jpg)
Mini zelf heeft begin dit jaar een programma opgezet om een elektromotor in een klassieke Mini te plaatsen bij iedereen die daar interesse in heeft. Het Britse Swind begon echter al in 2019 met het omtoveren van klassieke Mini’s naar EV’s. Ook in Nederland kun je al geruime tijd je Mini laten transformen door de mannen van Electric Mini. Aznom Automotive mag zich nu dus aan dat rijtje toevoegen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet