Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 feb 2022

Singer gaat nu ook op de turbo-tour

Compleet nieuw werk van het Amerikaanse Singer. De inmiddels wereldberoemde autobouwer presenteert vandaag de Turbo Study.

Wie de auto ziet, denkt direct aan de iconische Porsche 930 Turbo. Onderhuids kiest Singer echter ‘gewoon’ weer voor een model van de 964-generatie, de auto die al sinds de oprichting in 2009 als basis dient voor de fraaie restomods. Wat maakt deze auto dan zo bijzonder?

Turbo

De turbo, want Singer ging nog niet eerder aan de haal met een geblazen boxermotor. Alhoewel, niet voor diens ‘reguliere’ modellen. Een van de laatste projecten van de knappe koppen uit Los Angeles betrof namelijk de All Terrain Study en ook die had een geblazen motor. Deze Turbo Study is echter een auto die in een wat grotere oplage gebouwd gaat worden en bovendien bedoeld is voor alledaags gebruik.

De Turbo krijgt een luchtgekoelde 3,8-liter zescilinder boxermotor, die in de basis goed is voor minstens 450 pk. Klanten kunnen echter zelf en tot op zekere hoogte bepalen wat het vermogen van hun specifieke auto is. Een handgeschakelde zesbak is standaard, en verstuurt al het vermogen naar enkel de achterwielen. Een vierwielaangedreven configuratie is ook mogelijk, zo meldt Singer.

Walvisstaart

Het uiterlijk doet dus sterk denken aan dat van de allereerste geblazen Porsche, de 930 Turbo. Met name de ‘walvisstaart’, of ‘shark fin’, springt in het oog, alsmede de flink uitgeklopte wielkasten en herkenbare wielen. Het interieur verklapt wel direct dat het hier nog altijd gaat om een Porsche van de 964-generatie, maar dan aangepakt door Singer.

Zo zit de auto ook vol met moderne snufjes, die het dagelijkse gebruik én het rijden van lange afstanden mogelijk maakt. Precies waar de Turbo nog altijd voor is bedoeld, dus. Denk aan verwarmbare en elektronisch verstelbare stoelen, cruise control en bijvoorbeeld een smartphone-houder om mee te navigeren.

Comfortabeler

Singer geeft bovendien aan dat deze Turbo Study desgewenst met een comfortabele onderstelafstemming wordt geleverd, voor betere ‘tour-eigenschappen‘. Wie een sportievere afstelling wil, kan daar uiteraard ook voor kiezen. De Singer-klant is en blijft immers koning. Zo staan carbonkeramische remmen ook op de optielijst.

Deze Turbo Study is overigens het resultaat van de vraag van klanten. Die wilden namelijk graag een op de Turbo gebaseerde Singer, zo stelt de fabrikant. Meer dan 70 personen hebben bovendien al een order bij de Amerikanen geplaatst. Wat de prijs van elke auto is, wil Singer niet zeggen. Die is namelijk sterk afhankelijk van de wens van de klant. De Turbo Study maakt z’n publieke opwachting tijdens het Goodwood Festival of Speed, dat dit jaar tussen 23 en 26 juni plaatsvindt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.