Fietsenmaker maakt stijlvol alternatief voor nieuwe elektrische Mini’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fclassic-mini-cooper-electric-conversion-by-swind_100708052_h.jpg)
Vorige week kwam er elektrisch nieuws naar buiten vanuit Mini. Maar voor wie die futuristische auto’s niet stijlvol genoeg zijn, maakt het Britse Swind nu elektrische versies van de originele Mini Cooper.
Mini kondigde vorige week de komst van hun eerste volledig elektrische model aan: de Mini Cooper SE. Daarna kwam naar buiten dat het merk ook plannen heeft om de veel kleinere Rocketman op de markt te brengen. Maar voor wie zijn hart heeft liggen bij de originele Mini en toch elektrisch wil rijden, is er nu een Britse fietsenmaker die het originele karretje ombouwt tot een volledige EV. Swind maakt elektrische fietsen en de stap naar het bouwen van een originele Mini lijkt daarom niet zo groot.
Lichter
Aan de buitenkant zie je weinig van die grote verbouwing. Op de vloer van de wagen ligt een 24 kWh-batterij, die goed is voor een range van iets meer dan 200 km. Die batterij is ongeveer tweederde kleiner dan de in de aankomende Cooper SE (36,2 kWh), die het in totaal 232 km moet volhouden. Maar omdat deze ‘originele’ Mini het moet doen met een minder krachtige motor dan de nieuwe SE, duurt een sprint naar de 100 km/h maar 2 seconden langer. De topsnelheid van het wagentje is door Swind gelimiteerd op net iets onder de 130 km/h. Dat is gedaan omdat het originele chassis van de auto niet voor hogere snelheden is gebouwd.
De fietsenmaker heeft er alles aan gedaan om de karakteristieke rijeigenschappen van de originele auto zoveel mogelijk te behouden. Ten eerste ligt het zwaartepunt door de batterij een stuk lager. En hij is nog steeds zwaar op de neus, omdat 57% van het gewicht aan de voorkant ligt. En het autootje blijft 30 cm kleiner dan de Rocketman. Dus wie echt klein wil zijn, moet een belletje naar Swind plegen.
Interieur
Ook in het interieur blijft deze Mini Electric niet achter bij zijn toekomstige broertjes. Usb-poorten en verwarming in de ramen en vloer zijn standaard. Een navigatiesysteem, stuurbekrachtiging, airconditioning en een zonnedak zijn allemaal als opties bij te bestellen. Maar dat alles komt niet voor een lage prijs. Wie in zo’n stijlvolle elektrisch autootje wil rijden, betaalt minstens €88.000 aan de fietsenmaker. En dat is zo’n 2,5 keer duurder dan de Mini Cooper SE die volgend jaar verschijnt. Maar wie mooi wil zijn, moet – financiële – pijn lijden. Overigens bouwt Swind maar 100 exemplaren.
Bron: Green Car Reports
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Dit zijn de 10 meest teleurstellende auto’s volgens Amerikaans onderzoek
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien