Porsche 928 krijgt zinderende restomod van Frans bedrijf!
Tijdens de ‘Milan Design week’ die momenteel plaatsvindt, heeft een Frans bedrijf een moderne interpretatie van de Porsche 928 tevoorschijn getoverd. Het resultaat is om van te smullen.
Voor wie de Porsche in het echt wil zien kan ook een retourtje Engeland boeken. Tijdens het Goodwood Festival of Speed van 23 tot 26 juni, wordt de restomod nogmaals tentoongesteld.
Geen opvolger, dan maar restomod
De 928 werd door Porsche geïntroduceerd in 1978. Het bleek een succesvol model waar er maar liefst 60 duizend van geproduceerd werden. Maar als opvolger van de 911 faalde de V8-sportwagen. Hij kreeg ook geen opvolger, ondanks dat er opnieuw een luxueuze comfort-Porsche stond gepland. Dat model verscheen pas in het decennium erna in de vorm van de Panamera. Maar terug naar de 928, die bijna 15 jaar in productie was. De eerste exemplaren van de 928 dragen inmiddels de status van oldtimer, maar de auto is een klassieker. En zo denken de Fransen er ook over. Zij vertalen het ontwerp naar de standaarden van vandaag.
Het Franse Nardone-Automotive heeft exact dat dus gedaan. Het design van Thierry Nardon moet volgens het bedrijf een balans hebben tussen comfort, prestaties en hedendaagse luxe. Laten we kijken of dat gelukt is.
Complete transformatie
Bepaalde aspecten van de 928 zijn volledig nieuw en hebben dus een uniek design. Neem bijvoorbeeld de voor- en achterlichten. Hieronder zie je hoe die lichten op de achterzijde opnieuw ontworpen zijn waardoor de auto een stuk moderner oogt. Het is altijd een risico om met belangrijke designelementen van klassiekers te knoeien, maar in dit geval lijkt het een keuze die in ieder geval qua uiterlijk goed uitpakt.
De wielen zijn groter dan die van een origineel exemplaar. Waar een standaard 928 het moet doen met 16-inch schoeisel, krijgt de kersverse restomod de beschikking over 18-inch wielen met Michelin Pilot Sport 5 banden.
Blok met 400 pk
Bij een restomod is het natuurlijk belangrijk dat de verbeteringen en aanpassingen niet alleen cosmetisch zijn. Ook onderhuids valt er vaak nog wat te winnen en dat begrijpt Nardon Automotive ook. Het blijft echter wel trouw aan de ‘klassieke’ V8. Wel wordt de dienst bepaald door een ‘moderne’ ECU en is de oorspronkelijke 5-traps versnellingsbak aangepast naar een zesbak.
Nardon laat bovendien weten zowel de voor- als achteras opnieuw ontworpen te hebben. Dat is nog niet alles want de Porsche 928 krijgt daarnaast nog de beschikking over elektrisch instelbare dempers, verbeterde remmen en elektrische stuurbekrachtiging.
Futuristisch interieur
Het interieur van de creatie is iets wat je zou zien in menig concept car uit de beginjaren van de 928. Het is zeer eentonig gekleurd met veel goudbruin ‘Foglizzio’ leer en alcantara.
De middenconsole ziet er gelikt uit en is bovendien voorzien van diverse moderne snufjes. De gemiddelde technofoob hoeft in de 928 geen plaats te nemen, want er is Apple Carplay aanwezig naast het ‘Porsche Classic Management’- en luxe Hi-Fi-systeem.
Kortom, genoeg voor de potentiële kopers om zich op te verheugen. Het is namelijk geen ‘one-off’. Nardone laat weten de eerste leveringen naar klanten in 2024 uit te voeren. Over de prijs laten ze niets los, maar het zal een gevalletje: “Als je het moet vragen, kan je het niet betalen” worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken