Cadillac XT3 laat zich zien. Wíj laten hem zien
Met dank aan bij een patentbureau geregistreerde foto’s is de Cadillac XT3 in vol ornaat te zien. De fabrikant zelf laat de compacte crossover later dit jaar zien.
Of de auto de naam XT3 meekrijgt, is nog niet bekend. De aanduiding is logisch, aangezien de fabrikant het nieuwe model onder de XT4 positioneert. De X staat voor crossover en het getal geeft het segment waarin de auto is gepositioneerd aan. Cadillac registreerde de naam in 2014, waarvoor het halverwege 2015 de rechten in handen kreeg. Buiten de aanduidingen XT3 en XT4 heeft Cadillac ook XT2, XT5, XT6, XT7 en XT8 in handen. De fabrikant legde tevens de combinatie XT3 enzovoort vast, maar die combinatie heeft Cadillacs moederbedrijf General Motors afgegeven.
Cadillac-merkwapen als grille
Hoeveel kleiner de XT3 ten opzichte van de XT4 wordt, is niet bekend. De auto oogt aanmerkelijk lager dan het reeds verkrijgbare SUV-model. Cadillac kiest voor een crossover-ontwerp. De designstijl van de nieuweling wijkt ook behoorlijk van de XT4 af. De neus kent het Cadillac-DNA in de vorm van lange lichtstrips, opvallend gestileerde lichtunits en de grille in de vorm van het Cadillac-merkwapen. Ook de achterste lichtunits zijn in lijn met de andere modellen. Dat geldt niet voor de taillelijn en de C-stijl. Anders dan bij de ‘4’ kent de ‘3’ een oplopende lijn, die onderbroken door de C-stijl doorloopt in de spoiler. Het lijnenspel zorgt voor een eigen gezicht voor de compacte crossover.
Korte overhang
Uit de patentfoto’s blijkt, dat de XT3 korte overhangen krijgt. Eveneens zichtbaar zijn de meerdere grote lichtmetalen wielen die aangeboden gaan worden. De fabrikant deponeert het ontwerp van het schoeisel zelfs los van elkaar. De meerspaakswielen kennen desgewenst een duo-tone kleurstelling.
Benzinemotoren
De XT3 is, gelet op de designstijl, voorzien van verbrandingsmotoren. Hij deelt zijn technische kant met andere benzinemodellen van het General Motors-concern. Een elektrische versie staat voor de XT3 niet op de agenda, ondanks dat het luxemerk heeft aangekondigd in de toekomst louter elektroversies aan te gaan bieden. Voor de EV’s heeft Cadillac, dankzij General Motors, een dedicated platform en dat is niet gebruikt voor de XT3. De nieuweling beschikt over grote luchtopeningen in het front, alsmede een grote grille. O ja, de uitlaateindstukken zijn zichtbaar.
Concurrent Lexus UX, BMW X1
Of Cadillac de concurrent van de Lexus UX, BMW X1 en Mercedes GLC ook in Europa gaat aanbieden, is nog niet bekend. De XT4 staat hier wel in de showroom. De Amerikanen gaan ook de elektrische modellen in de oude wereld aanbieden. Of de XT3 daar bij past, zal Cadillac spoedig bekend maken. Levering in China staat vast.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!