Cadillac XT3 laat zich zien. Wíj laten hem zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2Fdata-14a.jpg)
Met dank aan bij een patentbureau geregistreerde foto’s is de Cadillac XT3 in vol ornaat te zien. De fabrikant zelf laat de compacte crossover later dit jaar zien.
Of de auto de naam XT3 meekrijgt, is nog niet bekend. De aanduiding is logisch, aangezien de fabrikant het nieuwe model onder de XT4 positioneert. De X staat voor crossover en het getal geeft het segment waarin de auto is gepositioneerd aan. Cadillac registreerde de naam in 2014, waarvoor het halverwege 2015 de rechten in handen kreeg. Buiten de aanduidingen XT3 en XT4 heeft Cadillac ook XT2, XT5, XT6, XT7 en XT8 in handen. De fabrikant legde tevens de combinatie XT3 enzovoort vast, maar die combinatie heeft Cadillacs moederbedrijf General Motors afgegeven.
Cadillac-merkwapen als grille
Hoeveel kleiner de XT3 ten opzichte van de XT4 wordt, is niet bekend. De auto oogt aanmerkelijk lager dan het reeds verkrijgbare SUV-model. Cadillac kiest voor een crossover-ontwerp. De designstijl van de nieuweling wijkt ook behoorlijk van de XT4 af. De neus kent het Cadillac-DNA in de vorm van lange lichtstrips, opvallend gestileerde lichtunits en de grille in de vorm van het Cadillac-merkwapen. Ook de achterste lichtunits zijn in lijn met de andere modellen. Dat geldt niet voor de taillelijn en de C-stijl. Anders dan bij de ‘4’ kent de ‘3’ een oplopende lijn, die onderbroken door de C-stijl doorloopt in de spoiler. Het lijnenspel zorgt voor een eigen gezicht voor de compacte crossover.
Korte overhang
Uit de patentfoto’s blijkt, dat de XT3 korte overhangen krijgt. Eveneens zichtbaar zijn de meerdere grote lichtmetalen wielen die aangeboden gaan worden. De fabrikant deponeert het ontwerp van het schoeisel zelfs los van elkaar. De meerspaakswielen kennen desgewenst een duo-tone kleurstelling.
Benzinemotoren
De XT3 is, gelet op de designstijl, voorzien van verbrandingsmotoren. Hij deelt zijn technische kant met andere benzinemodellen van het General Motors-concern. Een elektrische versie staat voor de XT3 niet op de agenda, ondanks dat het luxemerk heeft aangekondigd in de toekomst louter elektroversies aan te gaan bieden. Voor de EV’s heeft Cadillac, dankzij General Motors, een dedicated platform en dat is niet gebruikt voor de XT3. De nieuweling beschikt over grote luchtopeningen in het front, alsmede een grote grille. O ja, de uitlaateindstukken zijn zichtbaar.
Concurrent Lexus UX, BMW X1
Of Cadillac de concurrent van de Lexus UX, BMW X1 en Mercedes GLC ook in Europa gaat aanbieden, is nog niet bekend. De XT4 staat hier wel in de showroom. De Amerikanen gaan ook de elektrische modellen in de oude wereld aanbieden. Of de XT3 daar bij past, zal Cadillac spoedig bekend maken. Levering in China staat vast.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland