Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 19 jul 2019
Leestijd: 3 minuten

Chevrolet Corvette C8 Stingray: 495 pk uit een turboloze middenmotor

Geen breaking news maar shocking news dat zelfs CNN haalde! De nieuwe Corvette heeft na jaren geruchten nu eindelijk écht een middenmotor. De nieuwe Chevrolet C8 Corvette Stingray ziet er opeens uit als een supercar, zo in het rood lijkt het wel een Ferrari. 

Chevrolet Corvette C8 Stingray

De Corvette heeft een enorm rijke historie. De eerste kwam in 1953 op de markt, had z’n motor in de neus en aandrijving op de achterwielen. Daar hielden de Amerikanen decennia lang aan vast. Maar met de nieuwste Corvette gooien ze die opzet overboord.

Limieten

De 6.2-liter V8 is in de nieuwe C8 Stingray ‘midscheeps’ geplaatst. “We hebben de limieten van de prestaties bereikt met het oude concept, dus was er een nieuw plan nodig”, zegt Mark Reuss, president van General Motors. De nieuwe Corvette ziet er volgens hem nog steeds herkenbaar uit, maar “rijdt beter dan welke Corvette dan ook”.

Het is de snelste Corvette die ooit is gebouwd. Het instapmodel, de Stingray, heeft 495 pk en 637 nm. Die lanceren de auto binnen drie seconden naar 100 km/h. Dat is meer dan een seconde sneller dan de vorige Corvette, de C7 Stingray. Vooralsnog is er alleen een achttraps automaat beschikbaar. Verwacht wordt dat er in de toekomst meerdere en snellere versies van de C7 op de markt komen.

Wel maakt Chevrolet nu al het Z51-pakket beschikbaar. Daarbij krijg je onder andere grotere remmen, een splitter aan de voorkant, zomerbanden met betere prestaties, een sportuitlaat en een beter koelsysteem.

Neus

Maar het gaat bij deze nieuwe Corvette niet alleen maar om indrukwekkende cijfers en prestaties. De auto moet ook geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Daarom heeft de auto een front lift systeem, waardoor je de neus kunt verhogen om over drempels heen te gaan. Dat kennen we natuurlijk al lang, maar de Corvette kan duizend locaties opslaan waardoor de auto zelf weet wanneer hij z’n neus op moet halen.

Binnenin ziet de auto er ook strak uit. Het instrumentarium is gericht op de bestuurder en is duidelijk weer een verbetering ten opzichte van vorige Corvettes. Opvallend is de brede middenconsole, die zit vol met een lange lijn aan knoppen. Daar zit onder andere de bediening voor de climate control en stoelverwarming. Handig, volgens Chevrolet, maar of het allemaal echt ergonomisch is, moeten we zelf maar ondervinden.

Targa

Dan over het exterieur. Het nieuwe concept zorgt ervoor dat de Corvette er compleet anders uitziet dan we van Chevrolet gewend zijn. De kortere neus en langere kont breken met de conventies van een lange neus en korte kont. De karakteristieke Corvette-vormen zijn ingeruild voor supercar-looks die we ook kennen van Ferrari, Lamborghini en meer merken. De nieuwe ‘Vette is 4,63 meter lang, 1,93 meter breed en 1,23 meter hoog. Wel gaaf: standaard krijgt de Corvette een verwijderbaar dakpaneel. Bij mooi weer kun je dus rond cruisen in een ware targa. Dat kan niet wanneer je wil gaan golfen. Want achter de motor is ruimte voor twee golftassen, maar dat is ook de enige plek waar je het dakpaneel kwijt kunt. Keuzes, dus.

Prijzen van deze nieuwe sportwagen voor Europa maakt Chevrolet later dit jaar bekend. Voor nu kunnen we eerst even genieten van de plaatjes en video’s, want daar hebben de Amerikanen het internet inmiddels mee overspoeld.

Bron: Chevrolet

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.