Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 12 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius en laadsnelheid van de Smart #1

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #1.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.

Smart #1 versus Volkswagen ID.3

In Autovisie nummer 16 vergelijkt de redactie de Smart #1 met de Volkswagen ID.3, twee volledig elektrische auto’s. Beide hebben ze op papier een actieradius van meer dan 400 kilometer. Lees hier hoe de Volkswagen ID.3 presteerde.

De daadwerkelijke actieradius van de Smart #1

We reden de Smart #1 Pro Plus met een accupakket dat een nettocapaciteit heeft van 62 kWh. De brutocapaciteit bedraagt 66 kWh. De NMC-accu gaat volgens de WLTP-meetmethode 420 kilometer mee als hij volledig opgeladen is. Tijdens de testronde, met perfecte temperaturen voor elektrische auto’s, was de gemeten actieradius 386 kilometer. Hoewel dit iets minder is dan opgeven. Is 34 kilometer afwijking niet erg slecht, in vergelijking met veel elektrische auto’s.

Actieradius, rijbereik, range, smart #1
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Smart geeft voor de #1 een verbruik op van 17,4 kWh per 100 kilometer. Het gemeten verbruik is zelfs lager dan dat: 17,1 kWh per 100 kilometer.

Actieradius, rijbereik, range, smart #1
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Waarom we dan toch minder actieradius op de teller hebben, leggen ze bij Smart uit door te zeggen dat de cijfers van de actieradius de gunstigste zijn en het WLTP-verbruik op een andere manier is berekend, inclusief laadverliezen.

Laadsnelheid

Smart belooft voor de #1 een laadsnelheid van 150 kW. In praktijk haalden we 158 kW. Dit betekent dat het accupercentage in 25 minuten van 10 naar 80 procent schoot.

WLTP-verbruik gemiddeld 17,4 kWh/100 km
Gemeten verbruik 17,1 kWh/100 km
WLTP-actieradius 420 km
Gemeten actieradius 386 km
Laadtijd 10-80% < 30 min.
Gemeten Laadtijd 10 – 80% 25 min.
Maximale gemeten laadsnelheid 158kW

Brandveiligheid, grondstoffen en opladen: Verschil accu’s elektrische auto’s uitgelegd

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.