Cupra ziet afzet lekker oplopen, mede door Ateca

In zijn eerste volledige verkoopjaar heeft Cupra wereldwijd 24.662 auto’s weten te verkopen en dat is een groei van 71% ten opzichte van de afzet over 2018, toen het merk werd opgericht. Het wist de groei te realiseren met de nieuwkomer Ateca.

De grootste markt voor Cupra is Duitsland waar liefst 10.677 auto’s de weg opgingen. De Duitsers kochten in 2018 nog 6241 Cupra’s. De Spaanse markt, de thuismarkt voor het dochtermerk van Seat, was goed voor een afzet van 2689 stuks, ten opzichte van 1608 exemplaren in het jaar ervoor. De Spanjaarden staan daarmee op de derde plaats, want Cupra is in het Verenigd Koninkrijk populairder. De Britten kochten 3472 stuks (1597 units).

Cupra wil cijfer verdubbelen

Het Spaanse sportlabel wordt in Europa en enkele Zuid-Amerikaanse landen verkocht. Het merk heeft zich ten doel gesteld om ook naar China en enkele andere landen te gaan. Het vergroten van het aantal verkooppunten moet eraan bijdragen dat de afzet jaar na jaar zal stijgen. Cupra, dat sinds februari 2018 een zelfstandig merk is binnen Seat, wil de verkoopcijfers in de komende vier tot vijf jaar verdubbelen. Op basis van het 2017-resultaat is die doelstelling al gerealiseerd, want drie jaar terug verkocht Cupra als Motorsport-label van Seat precies 10.229 auto’s.

Cupra dealer showroom
Cupra Ateca

Cup Racing

Verjonging en vernieuwing van het modellengamma draagt een belangrijk steentje bij aan de verkoopgroei van het merk. Onder de inmiddels tot merknaam verheven afkorting van ‘Cup Racing’ werd in 2018 de focus op de Leon Cupra gelegd. Daar is de 300 pk sterke Ateca bij gekomen. Het merk zal later dit jaar een volledig nieuwe Leon introduceren en het programma verrijken met een SUV-coupé, die later ook als Seat op de markt komt. Een Ibiza keert niet terug in het programma, zoals Autovisie in 2018 al schreef. Die auto is wel als studiemodel gebouwd, maar komt vanwege lage beoogde verkoopcijfers en -kansen niet op de markt.