Goed nieuws! Toyota komt in 2021 met opvolger GT86

Goed nieuws voor de liefhebber van (Japanse) sportcoupés: Toyota onthult volgend jaar de opvolger van de geliefde GT86. Dat blijkt uit een gelekte presentatie van een Amerikaanse Toyota-dealer.

Een Instagram-bericht van Allcarnews laat namelijk slideshows van een Amerikaanse dealerpresentatie zien, waar een tijdlijn van nieuwe modellen van Toyota worden getoond. Daaruit blijkt dat de opvolger van de GT86 de naam GR86 meekrijgt. De letters GR verwijzen naar Gazoo Racing, de motorsporttak van het Japanse merk. Of Subaru direct met een vervanger voor de BRZ komt, is onduidelijk. Verwacht wordt wel dat Subaru de krachtbron levert, in de vorm van een 2,4-liter viercilinder boxermotor, goed voor 255 pk.

View this post on Instagram

The Future: Toyota + Lexus 🇯🇵
_____________________________________ [3/23/20] A MASSIVE leak has just unveiled a plethora of plans for Toyota and Lexus over the next few years so let’s dive right in! First up is the all new BRZ and GR86 (yep no more GT86) which will be on a new platform with a 255HP Turbocharged engine, better interior and of course RWD coming in July of 2021. Then a Camry refresh in 2021 with a new generation in 2024 and a Avalon refresh in 2022. Then a new 2021 Corolla Crossover and the Venza is coming back. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ 🏁 @Allcarnews Industry Update 🏁 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Then comes the all new 4Runner and Sequoia coming in 2022 based on the all new 2021 Tundra that will ride on the all new TNGA-F chassis. These will get a TwinTurbo Hybrid V6 and NO MORE V8. Then a new 2024 Tacoma. Lexus is killing off V8 models under the $90k price point and an all new TwinTurbo V8 will debut in the 2022 LC-F. The LS and ES are getting a 2022 refresh and the GS if being killed off and replaced with a Lexus version of the new RWD Toyota Mirai sedan. The all new IS is coming for 2021. An all new NX is coming on the new TNGA-K platform with a new 14in Touchscreen and 5 different powertrains. An all new RX is coming in 2023 and the GX is being replaced in 2023 with a new model. The LX is going to be insane with a TT V6 hybrid in 2022 and will compete with the Bentayga with a TT V8Land. The Landcruiser on the other hand will be turned into a stripped out off roader and lose any sort of luxury focus in favor of hardcore off roading. ________________________________________ ACN EXTRA: The best part is all of this is real as it was leaked from a recent dealer conference!! 😂 ________________________________________ Text by @allcarnews #Toyota #GR #JDM #GazooRacing #GRYaris #RallyRacing ||#powerful #performance #turbocharged #supercharged #advanced #SupercarsRevamped #Supercar #HyperCar #ItsWhiteNoise #carlifestyle #MadWhips #CupGang #Carstagram #BlackList #AmazingCars247 An #allcarnews post

A post shared by A L L C A R N E W S (@allcarnews) on

CUV

De Toyota GR86 komt waarschijnlijk in de zomer van 2021 op de markt, na de introductie van een volledig nieuwe crossover met een hybride-aandrijflijn. Nadat het merk zijn nieuwe sporter heeft gepresenteerd, komt het volgens de gelekte presentatie met een ‘CUV’. Mogelijk is een van die auto’s de Yaris Cross, die het merk op de planning had staan voor de autosalon van Genève.

Dat de Japanners met een opvolger voor de GT86 komen, was al een tijdje bekend. Een dikke drie jaar geleden meldde Karl Schlicht, toenmalige Europa-baas van het merk, al dat die auto er zou komen. Toch was die auto al wel eerder gepland: Toyota mikte op 2019 voor een nieuw model dat onder de Supra zou komen. Een cabrioversie van de GR86 lijkt vooralsnog ook uitgesloten. Wel verscheen er ooit een dakloze GT86 als conceptcar, maar die is nooit in productie gegaan.

Eerste generatie GT86

De eerste generatie GT86 dateert van 2012. Die auto heeft een 200 pk sterke 2,0-liter boxermotor in het vooronder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat. Alle paarden worden in die auto naar de achterwielen gestuurd. De GT86 is inmiddels uit het Nederlandse leveringsprogramma, net als de BRZ.

Voor die eerste generatie bleef het bij één carrosserievariant, al bouwde Toyota in 2016 eenmalig een heel bijzondere versie. Het betrof een shooting brake, een driedeurs stationwagon. Toyota bouwde het model volledig met de hand en trok daarbij de daklijn verder door, wat een positief effect op de hoofdruimte achterin én het uiterlijk had. Al komt de doorgetrokken achterruit vanaf de zijkant een beetje vreemd over. Technisch is die auto overigens helemaal gelijk aan het originele model.