Tesla-dief krijgt lege batterij en wordt gepakt bij laadpaal
Het is niet zo slim om een Tesla te stelen. Dat heeft een Tsjechische dief deze week ook ondervonden.
Eigenaren van elektrische auto’s hebben soms al range anxiety, maar dat moet voor dieven nog erger zijn. Dat blijkt uit een verhaal uit Tsjechië, nadat een dief in Praag een Tesla had gestolen.
Geruisloos
Afgelopen maandag wist de man een Model S binnen te dringen en de auto te starten. Een voordeel bij het stelen van een elektrische auto is dat je plankgas maar tegelijkertijd geruisloos kunt vertekken. Althans, zo moet de dief in kwestie gedacht hebben, want hij kwam er daarna al snel achter dat de batterij aardig leeg begon te raken.
En dus moest-ie naar een laadpaal, een Tesla Servis Clinic welteverstaan. En omdat de werknemers van die paal de betreffende auto kenden maar de man die ‘m bestuurde niet, trokken ze aan de bel. Ze namen contact op met de echte eigenaar, die nog geen idee had dat z’n auto niet meer voor zijn deur stond. Niet zo gek, want de dief stond tien minuten na zijn daad al aan de stekker.
Aan de paal
En zoals we weten van elektrische auto’s: dan ben je niet binnen vijf minuten weer weg. Helemaal als je een dief bent en genoeg stroom moet hebben om ver weg te kunnen vluchten. Binnen tien minuten werd de man gearresteerd, twintig minuten later stond de Model S weer op de stoep bij z’n originele baasje.
Daaruit blijkt dat het niet zo slim is om een Tesla of een andere EV te stelen. De Amerikaanse elektro-auto heeft namelijk standaard altijd zijn GPS-systeem aanstaan, waardoor de auto ook altijd gevonden kan worden, is het niet na een diefstal, dan wel om te zien waar je je de auto ook alweer had geparkeerd. Die functie kan worden uitgezet, maar om dat te doen moet er wel eerst een pincode of wachtwoord worden ingevoerd. In Amerika kwam onlangs naar buiten dat van de 115 gestolen Tesla’s er 112 waren teruggevonden.
Bron: Electrek
Lees ook:
Ook interessant
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting