Citroën Ami kantelt in wereldberoemde hairpin
De Citroën Ami is een kleine stadsauto die erg goedkoop en eenvoudig is gebouwd. Hoewel de EV niet echt snel is, heeft een bestuurder het in de wereldberoemde hairpin van Monaco toch voor elkaar gekregen het wagentje te kantelen.
De hairpin kan je kennen van de Formule 1 en heet de Grand Hotel hairpin. De bocht is de langzaamste van het stratencircuit.
Citroën Ami kantelt in wereldberoemde hairpin
Als je door de wereldberoemde hairpin met een Citroën Ami rijdt, moet je dus niet te hard gaan. De kubusvormige auto kan dan namelijk kantelen. De bocht omhoog nemen ging nog goed, maar de scherpe bocht op volle snelheid bergaf zorgde voor problemen.
In verschillende video’s online is te zien dat de bestuurder met de ambulance afgevoerd wordt naar het ziekenhuis. Hij loopt naar verluidt lichte verwondingen op.
Hoewel deze Citroën Ami gekanteld is, kiept de kleine EV niet extreem snel om – mede door het gebrek aan vermogen. De bestuurder nam meermaals de bocht waarbij de wielen iets van de grond kwamen. Uiteindelijk winnen de natuurwetten van de Franse stadsauto en ligt de bolide op zijn zijkant.
Aan het vermogen ligt het niet
De Citroën Ami heeft een topsnelheid van 45 kilometer per uur. De aandrijving komt voort uit een 6 kW (8 pk) elektromotor die gekoppeld is aan een accupakket met een capaciteit van 5,5 kWh. Hier kan je zo’n 75 kilometer ver mee komen.
![Citroën Ami, kantel, monaco, crash](https://img.autovisie.nl/images/DDbtvVTEi5nGsPD2HviBp6LmSVc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FCitroen-Ami-26.jpg)
Hoewel in Nederland de Citroën Ami niet wordt verkocht, kan je ‘m wel importeren. Dit deed Gerrit Verstraete. Zijn Franse bolide wordt met name gebruikt door zijn dochter die nog geen rijbewijs heeft voor een auto, maar wel al scooter – en dus in de Ami – mag rijden.
5 bizarre regels waar Ferrari-eigenaren zich aan moeten houden
Daarbij heeft Gerrit een voorliefde voor Citroëns. Hoe het is om te leven met zo’n Ami, zie je in onderstaande aflevering van Uw Garage.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkope (elektrische) SUV: Nederlandse prijs Citroën C3 Aircross
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten