5 bizarre regels waar Ferrari-eigenaren zich aan moeten houden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FFerrari-regels-contract.jpg)
In 2014 kreeg muzikant Deadmau5 aan de stok met Ferrari. Het merk was woest dat de Canadese DJ een Nyan Cat-wrap had aangebracht op zijn 458. Er gelden namelijk strikte regels voor Ferrari-eigenaren. We sommen hieronder vijf bizarre regels op.
Deadmau5 dacht ludiek te zijn toen hij zijn 458 omtoverde tot āPurrariā. Het werd een meme op wielen. De bekende Nyan Cat werd met regenboog en al op de zijkant geplakt.
Strenge regels voor Ferrari-bezitters
Kort nadat de autobouwer hier lucht van kreeg, viel er een boze brief bij de muzikant op de deurmat. Daarin stond een niet zo vriendelijk verzoek onmiddellijk de wrap van zijn auto verwijderen. Ferrari heeft, zo vindt het merk zelf, een naam hoog te houden. Om die goede naam te waarborgen, gelden de volgende regels voor Ferrari-bezitters.
1. Geen roze Ferrari
Je hoeft het merk niet te vragen om een roze Ferrari, want daar is de sportwagenfabrikant niet van gecharmeerd. Herbert Appleroth, de voormalig CEO van de Australische en Aziatische tak van het merk, zei zelfs het volgende tegen een Australische nieuwssite: āHet is een merkregel. Geen roze Ferrariās.ā Dat is duidelijke taal.
2. Behoud je Ferrari minstens een jaar
In de Verenigde Staten zou het merk kopers een contract laten tekenen waarin staat dat zij hun Italiaanse volbloed niet binnen een jaar mogen verkopen. Op bezittersforum Ferrari Chat zegt een eigenaar het volgende: āBreek je dit contract, dan krijg je niet alleen juridisch gezeur, ook kan je het wel vergeten ooit nog een nieuwe Ferrari te kopen.ā
3. Ferrari krijgt voorrang
Wil je na meer dan een jaar je Ferrari toch verkopen, dan krijgt het merk voorrang. Voordat jij je Italiaanse sportwagen als goedkope occasion aanbiedt, dien je bij een Ferrari-dealer aan te kloppen. Zo kan het merk bepalen waar jouw auto terecht komt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FFerrari-regels-contract-2.jpg)
4. Geen smakeloze fotoās of zelfpromotie
De Italianen hebben zelfs een mening over de fotoās die je met je nieuwe supercar maakt. Dat weet ook modeontwerper Philip Plein. Hij maakte een ietwat ordinaire foto met zijn 812 Superfast, waarop hij zijn nieuwe schoenen promootte. De autobouwer stuurde advocaten op de ontwerper af op om imagoschade te voorkomen.
5. Niet met de logoās sollen
Het is ook niet de bedoeling dat je met de logo’s van het merk knoeit. Het steigerende paard is heilig. Deze vervangen voor een kat, zoals Deadmau5 ook heeft gedaan, is uit den boze. De hoge heren in ItaliĆ« waren dan ook not amused.
Door de verbitterde relatie met het Italiaanse merk was de lol er een beetje af voor Deadmau5. Gelukkig kwam hij aan zijn trekken bij concurrent Lamborghini, dat blijkbaar een stuk relaxter is. De DJ kocht een HuracƔn en gaf deze, zonder er problemen mee te krijgen, de Nyan Cat-makeover. Tip van Flip: heb je gezeik met Ferrari? Koop dan een Lamborghini.
Lees ook:
Ook interessant
-
Het wagenpark van Nyck de Vries bestaat uit verrassende auto’s
-
Deze Formule 1-simulator staat te koop en kost meer dan een BMW M2
-
Zoveel geld levert de actiefste flitspaal van Nederland per dag op
-
Covermodel: Ranger 2500 GTS, obscure voetnoot uit de historie van General Motors
-
Zoveel kost de duurste nieuwe Porsche die je nu kan kopen
-
Dit betaal je voor de duurst mogelijke Land Rover Defender
-
Autovisie zoekt vormgever! Jouw kans op een droombaan
-
McLaren viert 60-jarig bestaan met gave LEGO-set
-
Covermodel: BMW 700, zonder deze auto geen BMW
-
Dit betaal je voor de duurst mogelijke Volkswagen Golf
-
Bumperkleven: Dit is hoeveel afstand je moet houden op de auto voor je
-
Covermodel: Honda Prelude – Allememaggies, wat een fijne auto!