Campers: de Volkswagen California kampeerbus
Campers zijn booming business en dat snappen we wel. In deze camperserie nu de kampeerbus die iedereen kent: de Volkswagen California.
Die Volkswagen California is geknipt voor mensen die wel trek hebben in een leuke kampeertrip, maar opzien tegen het logistieke gedeelte. De California is de voortzetting van de decennia oude traditie die in de jaren ’50 is begonnen met de T1 Westfalia. Bij Westfalia kun je nog steeds terecht om een Volkswagen Multivan (of diverse andere modellen van andere merken) tot camper te laten ombouwen. Sinds 2004 heeft Volkswagen echter de productie van camperbusjes ook in eigen hand genomen.
Nieuwe Multivan als basis
De Volkswagen California uit deze test is gebouwd op basis van de nieuwe Multivan T6.1. Diens grote kracht is dat hij makkelijker te rijden is dan menig reguliere personenauto. De tweeliter TDI met DSG heeft zelfs in 150 pk en 340 Nm sterke uitvoering geen enkele moeite met het rijklaargewicht van circa 2,5 ton. De versie met 199 pk en 450 Nm en optioneel 4Motion rijdt zelfs bergop met vier man plus bagage aan boord menig middenklasser zoek. Het comfortabele onderstel heeft een strakke wegligging. Een bergpas afdalen met deze camper kan dan ook kan zonder kilometerslange slinger van ongeduldige medeweggebruikers achter je.
Aan de prijs
Het nadeel van het gebruik van een Multivan als basis voor een camper, is dat hij behoorlijk aan de prijs zal zijn. Op geel kenteken kost een personenbusje vanwege de bpm namelijk algauw meer dan 90.000 euro. Vanuit dat perspectief is de instapprijs voor een California Coast met 110 pk en een handgeschakelde vijfbak van 63.895 euro alleszins redelijk. Maar een iets rijkere ‘Ocean’ met 150 pk en automaat gaat al over de 80.000 euro heen. Gooi er vervolgens wat opties op, zoals een trekhaak, infotainmentvoorzieningen met navigatie en digitaal dashboard. Kies dan ook nog parkeersensoren rondom, gelaagd glas, een luifel en nog wat kleine dingen, en we rijden hier rond met een apparaat van 94.290 euro. Een paar leuke wielen eronder en zo’n two-tone lakschema, en je gaat over de ton.
Tank
Het moet gezegd, de complete ombouw steekt gevoelsmatig in elkaar als een tank. De constructie is voor het grootste deel dan ook opgetrokken uit lichtgewicht aluminium. Tot in het laatste detail is het interieur doordacht uitgevoerd. Het keukentje, de uitklapbare tafel, het bankbed en natuurlijk een automatisch uitklapbare ‘slaapzolder’, het klopt allemaal. Behalve dat enige lenigheid vereist is om in en uit de daktent te klimmen. Beneden slapen op een neergeklapte zitbank kan ook, maar die slaapplek ligt tegen het keukenblok aan en is daarom iets smaller. Mede dankzij die doordachtheid is de restwaarde van een California zelfs na vele jaren nog absurd hoog. Met andere woorden: je betaalt veel, maar rijdt eigenlijk goedkoop.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kia voor Nederland en een VW Jetta | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk