Autovisie
Autovisie Archief 26 jul 2020

Covermodel Ford Thunderbird : Downsizing op zijn Amerikaans.

Elke twee weken het verhaal achter de auto op een van de covers uit meer dan 60 jaar Autovisie magazine. Deze keer meer over covermodel Ford Thunderbird : Downsizing op zijn Amerikaans.

Besnorde T-bird fans

 

Ford Thunderbird met snorremans

Dat was wel even schrikken voor alle (besnorde) T-Bird fans. Het legendarische model dat in 1980 aan zijn achtste generatie begint, heeft een flinke jas uitgetrokken. Geen overbodige luxe overigens. De Ford Thunderbird is inmiddels van een elegante Corvette-concurrent uitgegroeid tot een moddervet slagschip. Een auto van Lincoln-formaat, met een monstrueuze V8 in het vooronder. De oliecrisis heeft in de jaren zeventig zodanig in The States huisgehouden dat het kwartje wel is gevallen wat betreft de eindigheid van de olievoorraad. Daarmee gaan de benzineslurpende slagslepen van weleer in hoog tempo de dino’s achterna.

Zevende generatie

Ford Thunderbird

De succesvolle zevende generatie T-Bird (vanaf 1977) was al een stuk kleiner dan voorheen, maar Ford zoekt verder naar mogelijkheden om de T-Bird nog efficiënter te laten omspringen met brandstof. De oplossing word gevonden in het Fox-platform. Dit wordt gebruikt voor een groot  assortiment compacte en middenklasse-sedans en coupés, waaronder vanaf 1979 de Mustang. Met dit onderstel wordt nog eens 44 cm van de onveranderd hoekige koets afgeschaafd. Het comfort is als vanouds op hoog niveau, ook al passen er nog maar vier in plaats van zes man in, maar de prestaties blijken onder-maats. Topmotorisering is de 5.0 V8 met maar liefst 135 pk(!). Het gigantische koppel van 316 Nm is daarentegen al bij 1500 toeren voorhanden, wat van het rijden een relaxte zaak maakt.

Zompig weggedrag

Ford Thunderbird rovermodel

Vanwege het zompige weggedrag laat je alle sportieve ambities wel uit je hoofd. Beneden de 100 km/h is het verbruik redelijk acceptabel, missie geslaagd voor Ford. Of toch niet? De klant haalt zijn neus op voor de nieuwe T-Bird en neemt in zijn driejarig bestaan nog geen 300.000 exemplaren af. Dat de 5.0 V8 vervalt en de nog zwakkere 4.2 V8 overblijft, helpt niet, de invoering van een 3,8-liter V6 even-min. In 1983 verschijnt op hetzelfde platform een radicaal anders vormgegeven negende generatie van de Ford Thunderbird, waarin voor het eerst zelfs een viercilinder (met turbo!) leverbaar is en die de verkoop weer flink doet aantrekken.

Aanbod en prijzen

Van deze weinig populaire Ford Thunderbird generatie hoeven we geen grote aantallen op de occasionsites te verwachten; ze zijn nauwelijks verkocht op ons continent. We vinden via gaspedaal.nl een ogenschijnlijk fraai zilver/zwart origineel Nederlands exemplaar, voor net geen 10 mille. Dat is dan ook zo’n beetje de maximale prijs, een vijftal exemplaren elders in Europa moeten ongeveer hetzelfde of net wat minder opleveren. Wil je meer keuze, dan wordt het zoeken aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Technische onderdelen zijn nog goed te vinden, voor modelspecifieke onderdelen (bekleding, sierlijsten) moet je het internet afstruinen.