Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jul 2020

Hispano Suiza : Carmen laat zich zien

Onder de rook van Barcelona herrijst het chique Hispano Suiza. Na de teasers zijn er nu meer details en foto’s bekend over het eerste model: Carmen.

Drijvende kracht

Miguel Suque Mateu is de nieuwe drijvende kracht achter deze reïncarnatie. Hoewel hij zich zakelijk niet eerder bezighield met auto’s, wil de erfgenaam van het familiebedrijf met tal van wijngaarden, restaurants, hotels en casino’s in de voetsporen treden van zijn overgrootvader. Hij wil auto’s bouwen, net als zijn familie samen met de Zwitserse ingenieur Marc Birkigt (vandaar de Spaanse en Zwitserse vlaggen in het merkembleem) deed in de eerste decennia van de vorige eeuw.

Hispano Suiza Mateu
Mateu in Hispano

Elektrische aandrijflijn uit Formula E

Hoewel de grondleggers van het oorspronkelijke Hispano Suiza ondanks de ervaring van Birkigt met elektrische voertuigen niet verder kwamen dan een EV­ proto­type. Dat was er voor het merk met modellen met verbrandingsmotoren begon. De hedendaagse Spaanse autobouwer zal overigens louter versies met een elektrische aandrijflijn ont­wikkelen. Het eerste model is er al. Meerdere exemplaren zijn in aanbouw en maken zich op voor de afevering aan de eerste kopers. Hoewel het bedrijf werd opgericht in november 2018 en zodoende ruim zeventig jaar geen auto maakte, loopt de ontwikkeling van het nieuwe model al drie jaar. Dat is een ongekend korte periode voor een spiksplinternieuwe auto. De directie heeft dan ook de handen ineengeslagen met externe partijen zoals het Formule E-­team van Mahindra en een niet nader genoemde leverancier van de elektrische aandrijflijn.

Weer een vrouwennaam

Hispano Suiza
De Xenia die als inspiratie voor de Carmen diende.

Voor het ontwerp kiest Hispano Suiza duidelijk de link met het verleden. De gestroomlijnde koets is een onmiskenbare verwijzing naar de H6B Dubonnet Xenia uit 1938. Dat model werd gebouwd voor coureur André Dubonnet, die de one-off tevens de naam van zijn overleden echtgenote gaf. Voor de nieuwe Hispano Suiza kiest Miguel Suqué Mateu er eveneens voor een dame te eren. De tweezits sportcoupé heet Carmen, net als zijn in 2018 overleden moeder. De futuristische lijnen van de inmiddels klassieke Dubonnet Xenia zijn ook voor hedendaagse maatstaven zeer modern. De Carmen, 4,73 meter lang en 1,24 meter breed, is een hedendaagse supercar en vervaardigd van koolstofvezel. Hij heeft een 195 kg lichte monocoque met elf carbon fibre bodypanelen met een totaalgewicht van slechts 64,5 kg.

Hispano Suiza met twee elektromotoren

Hispano Suiza Carmen
Carmen en profil.

Centraal in het chassis ligt het T-­vormige accupakket met een capaciteit van 80 kWh. Daar past ook een 105 kWh­ batterij in. De twee 350 kW sterke elektromotoren zitten op beide achterwielen . De auto zou in staat moeten zijn 400 km af te leggen op een volle acculading, maar die actieradius haal je niet als je de elektrische sport­wagen in minder dan 3 seconden van stilstand naar 100 km/h jaagt en naar de top van 250 km/h.

Ze kost minimaal 1,5 miljoen

Hispano Suiza Carmen
Het eigenzinnige dashboard van de Carmen.

Naast de 1690 kg zware versie bestaat er een zogeheten Carmen Boulogne, die sneller, krachtiger en lichter is. Door de twee elektromotoren 410 kW sterk te maken en het gewicht met 60 kg te reduceren neemt het prestatieniveau toe. De top ligt op liefst 290 km/h en de 0­-100­ sprint doet hij in 2,6 seconden. Van de (excl. belastingen) 1,5 miljoen euro kostende Carmen worden er slechts veertien gemaakt, van de Carmen Boulogne (1,65 miljoen euro) vijf. Het bedrijf met veertig werknemers heeft zeven maanden nodig om één auto te maken; het is de bedoeling dat de complete oplage wordt geproduceerd in exact drie jaar.

 

Reageer op artikel:
Hispano Suiza : Carmen laat zich zien
Sluiten