Autovisie
Autovisie Campers 21 jul 2020

Campers: de meest voorkomende soort

Campers zijn booming business en dat snappen we wel. We stellen de meest voorkomende soort aan je voor: de half-integraal.

Wat is een half-integraal?

De traditionele meest voorkomende campers noem je een een half- of semi-integraal. Zo noemen ze dit soort campers in de camperwereld, vertelt Corné Seldenrijk van Seldenrijk Campers uit Harderwijk. In lekentermen: het is zo’n camper die ook veel in de verhuur wordt ingezet en waarvan het cabinedeel van de bedrijfsauto die als basis dient nog herkenbaar is. De Mobilvetta, een Italiaans merk, is gebouwd op de meest gebruikte basis in camperland: de Fiat Ducato.

Mobilvetta camper interieur
Foto: Jerôme Wassenaar

Indrukwekkend

Het is een indrukwekkende camper, niet alleen door zijn forse formaat (hij is bijna 7,5 meter lang en meer dan 3 meter hoog), maar vooral ook door zijn interieur. Je stapt als personenautokenner een heel andere wereld in als je deur van de Mobilvetta opentrekt. Vergeet kamperen, deze inbouw met prachtig leer, houtdecoratie en aluminium doet denken aan een vakantie op een luxe jacht. Met een elektrisch tweepersoons hefbed dat met een druk op de knop uit het plafond komt, en een regendouche die je thuis wel zou willen. Verder een complete keuken met spoelbak, driepits fornuis en koelkast. Achterin zie je een comfortabele zithoek die in no time ook tot een masterbed kan worden omgetoverd.

Mobilvetta
Drie meter hoog en 7,5 meter lang. Foto: Jerôme Wassenaar

Inpandige garage

Ook verbaas je je dat deze fullsize camper een inpandige garage heeft. Want zo noemen ze die mega-grote bergruimte achterin waar zelfs twee scooters in passen. Maar de grootste verrassing van deze camper met vier zit- en slaapplaatsen is wel zijn prijs. De Mobilvetta blijkt ongeveer even duur te zijn als een dikke nieuwe Volkswagen California camper bus. Maar er zijn ook merken met lagere vanafprijzen. De folder van Mobilvetta  is net zo dik als de camper zelf, het aantal configuraties, modellen en opties lijkt oneindig. Ook zie je goed hoe zo’n camper is opgebouwd.

Mobilvetta camper
Inpandige garage. Foto: Jerôme Wassenaar

No wood

In de folder staat meerdere malen vermeld staat dat er ‘absolutely no wood’ gebruikt is. Niet in de camperwanden en niet in de bodem. Dat lijkt een hint naar voormalige zwakke punten in camperbouw. De interne- en externe wanden zijn tegenwoordig bij Mobilvetta van glasvezel. Daartussen zit een isolatielaag van polystyreen. Een geïsoleerde bovenvloer wordt gedragen door een soort dubbel buizenframe.  Dat rust op het chassis met een eveneens geïsoleerde ondervloer waardoor heel veel bergruimte zit.

Zelfde basis

Mobilvetta is slechts een van de merken die de Fiat Ducato gebruikt als basis voor haar campers. De Ducato is al 13 keer op rij uitgeroepen als beste camperbasis door het Duitse camperblad Promobil. De laatste keer was men vooral lovende over de aandrijflijn want de 2.3 liter MultiJet-diesel in combinatie met comfortabel schakelende negentraps automaat. En dat kunnen wij na een recente test met een grote bestelwagenversie onderschrijven. Die was snel en stil met 180 pk, maar ook met 140 of 160 pk kom je in zo’n camper prima uit de voeten.

Andere merken

Andere populaire campermerken die half-integrale modellen op basis van de Ducato leveren zijn Adria en Bürstner, maar ook Hobby en Knaus hebben dezelfde basis. Reken op vanafprijzen van dik zestig mille en voor een beetje half-integraal met opties al gauw op tachtig- tot negentigduizend euro. Wil je meer, dan kun je voor de integraal-campers gaan, waarbij ook de cabine volledig geïntegreerd is in de camperkoets. De half-integraal onderscheidt zich overigens van de alkoof-camper, omdat deze in een open ruimte een hefbed heeft en niet twee slaapplaatsen op het dak van de originele cabine.

Reageer op artikel:
Campers: de meest voorkomende soort
Sluiten