Autovisie
Autovisie Nieuws 20 jul 2020

Las Vegas krijgt ondergronds tunnelnetwerk voor Tesla’s

Elon Musk heeft de metro opnieuw uitgevonden. In Las Vegas legt zijn bedrijf The Boring Company een ondergronds tunnelnetwerk aan dat openbaar vervoer per Tesla biedt. Het plan voor de tunnels lag er al langer, nu is ook de invulling bekend.

The Boring Company schrijft op zijn website dat de bestaande Tesla-modellen gebruikt zullen worden in het zogenoemde Loop-systeem. Het gaat om de Model S, 3 en X en die gaan op snelheden tot 240km/u door de tunnels rijden.

Geen metro maar Tesla’s in de tunnel

Het tunnelnetwerk komt onder het Las Vegas Convention Center te liggen. Het complex voor beurzen en congressen is bezig met een forse uitbreiding en heeft straks een oppervlakte van 81 hectare. Dat wil zeggen dat bezoekers drie kilometer moeten lopen om van het ene uiteinde naar het andere te komen. Daarom is een transportnetwerk nodig en dat is precies wat Elon Musk met zijn tunnelbedrijf bouwt.

Dit is geen dagdroom, want het project is al in volle gang. Het werd vorig jaar aangekondigd en toen werd al duidelijk dat Tesla-auto’s door de tunnels zouden raden. Toen werd echter nog verwacht dat er een speciaal ontwerp kwam, met enkel het chassis van bestaande voertuigen. Niets blijkt minder waar. Elon Musk zegt op Twitter dat het tunnelsysteem eind dit jaar operationeel kan zijn.

The Boring Company Tesla Tunnel 001
Zo moet het ondergrondse platform eruit gaan zien. (Afbeelding: The Boring Company)

Eigen auto niet toegestaan

Het is niet de bedoeling dat Tesla-bezitters hun eigen auto meenemen. Bij binnenkomst staan er op het perron al voertuigen klaar waar bezoekers van het congrescentrum in kunnen stappen. Ze dienen als het ware als capsules in de tunnel. De auto’s rijden uiteraard zelfstandig.

De tunnels liggen op een diepte van ongeveer negen meter en hebben een diameter van zo’n 3,7 meter. De verschillende delen worden van beton gemaakt en vervolgens versterkt met polypropeen en stalen vezels. Daardoor zou het systeem bestand zijn tegen extreme temperaturen en gaat het beton langer mee. Het tunnelnetwerk moet elfduizend passagiers per uur kunnen vervoeren. De kosten worden geraamd op 31 tot 49 miljoen euro.

Elon Musk zit niet stil

Eind 2019 kwam The Boring Company met een eerste testtunnel in Los Angeles. Dat idee wijkt echter af van wat in Las Vegas gelanceerd wordt, want er zouden eigen auto’s gebruikt worden die van inklapbare wieltjes aan de zijkant worden voorzien. Dat blijken nu gewone voertuigen van Tesla. Een tweede tunnelnetwerk staat ook op de planning, dat gaat lopen tussen O’Hare Airport en het centrum van de stad Chicago. Een afstand van ongeveer 25 kilometer.

Volgens Musk wordt de “Loop” op lange termijn doorontwikkeld naar een “Hyperloop”, waarbij voertuigen met veel hogere snelheden door een vacuümbuis rijden. De Tesla-oprichter is ervan overtuigd dat deze technologie veel efficiënter is dan bijvoorbeeld spoorwegen.

Boring Company tunnel tour Tesla
Een kijkje in de tunnel, in aanbouw onder het Las Vegas Convention Center. (Afbeelding: Mark Damon/Las Vegas News Bureau)