Campers: de vintage charme van klassieke campers
![klassieke campers Citroen HY](https://img.autovisie.nl/images/4pzyrLZ83CUIE6A7MiCXy6kHKAk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FR4A1295.jpg)
Campers zijn booming business en dat snappen we wel. In deze camperserie stellen we nu een even betaalbare als leuke soort aan je voor: de klassieke campers.
Goedkoper
“Het kan veel goedkoper”, zegt de 72-jarige Onno Draaisma, die de wereld van klassieke campers wel kent. Hij staat tijdens het maken van de camperspecial voor Autovisie magazine naast de Mobilvetta camper. “Ik heb mijn bus voor 18 mille aangeboden vorig jaar”, zegt de Citroën-liefhebber die al menig ‘wereldreis’ heeft gemaakt met zijn klassieke camper, een Citroën HY camperbus uit 1965. “Ik heb deze bus in originele staat gekocht.”
Brandweerambulance
![klassieker campers Citroen HY interieur](https://img.autovisie.nl/images/a4mQli80dkpylN8teT5jtq9bHWA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FR4A0422.jpg)
“De klassieke camper deed daarvoor dienst als brandweerambulance bij het Centre de Secours van Aigre. Er zat nog een soort stapelbrandcard in, daar heb ben we de eerste keer in geslapen toen we hem ophaalden. Later heb ik deze inrichting erin getimmerd. Maar veel is nog van toen.” Het mooie vintage fornuisje heeft Draaisma later op de kop getikt en komt uit een Engelse caravan. “Kun je heerlijk broodjes in bakken.” Uit een vak onder de wagenvloer komen tal van onderdelen. “Je kunt maar beter genoeg reservespullen bij je hebben”, roept de doorgewinterde sleutelaar, die ook aan Eenden en Burtons werkt.
Techniek aangepast
![klassieke campers Citroen HY dashboard](https://img.autovisie.nl/images/d1gAZJMlymDJ68TRqFiP2AJ95nI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FR4A0434.jpg)
Hij kent de technische basis van deze HY met zijn DS19-motor met 58 pk dan ook goed. “Hij heeft stahoogte, hè”, zegt Draaisma enthousiast over de bus, die een zelfdragende carrosserie heeft met een vloer zó sterk dat er een paard op kan staan. Dat leverde een laag zwaartepunt op en met zijn voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging was de HY voor zijn tijd behoorlijk dynamisch. De vintage bus is een ware veteraan, want hij is 34 jaar lang gemaakt, tot 1981. Draaisma heeft de bus sinds 1994 en kent hem door en door, want hij heeft er al lange reizen mee gemaakt, onder andere naar Turkije. Net zoals hij het interieur naar zijn hand zette, heeft hij ook de techniek hier en daar aangepast. Zo gaf hij de inmiddels klassieke bus wat moderne voorzieningen die het leven wat comfortabeler maken, zoals stuur- en rembekrachtiging.
Andere vintage campers
![klassieker campers](https://img.autovisie.nl/images/2_zAELzm8wOxz8bXphUYMXaAVv4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FR4A0508.jpg)
De vintage Citroën HY is een van de voorbeelden van de vele tweedehands camperbussen die je kunt kopen. Het aanbod is groot en de Volkswagen Transporter is duidelijk favoriet, maar ook aan de prijs, hoewel we ze al voor ongeveer 10.000 euro zien. Er zijn ook alternatieven. Kijk maar eens naar een Renault Estafette, die vind je al voor minder dan 14.000 euro. Maar ook een Ford Transit Mk1 met wat werk vinden we voor 5000 euro op Marktplaats. Verder is het van alles wat: van een Ford Nugget Westfalia tot een verlengde Peugeot J7. Als je goed zoekt, kom je nog zeldzamer spul tegen, zoals een Opel Blitz uit 1962, diverse oudere Mercedessen en zelfs een Hanomag. Voor minder dan 10.000 euro lijk je al een aardige vintage camper te kunnen kopen. Lijkt, want net als bij klassiekers moet je weten waarnaar je kijkt en waar de zwakke punten zitten. En dat gaat niet alleen om het autodeel; ook de voorzieningen in de camperunit moeten goed functioneren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?