Autovisie
Autovisie Nieuws 1 aug 2020
Leestijd: 3 minuten

Autovisie dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-Serie

Elke twee weken testen we auto’s grondig in de grote Autovisie-test. Deze keer de Audi A3 Sportback vs. BMW 1-Serie. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijk aankoopadvies in Autovisie magazine. Hier enkele testnotities uit het duel Audi A3 Sportback vs. BMW 1-Serie

Terwijl evenementen door het hele land langzaam maar zeker weer op gang komen, hebben wij ook wel weer eens zin in een leuke match. Dat komt goed uit, aangezien alle topspelers in het premium C-segment eindelijk compleet vernieuwd zijn. Een verlaat bekerduel tussen de Audi A3 en BMW 1-Serie.

Tegenover de BMW 1-Serie mag de Audi laten zien waar de waarheid nu ligt. Tot nu toe heeft de BMW ons maar beperkt kunnen overtuigen als stuurmanskeuze in het segment, maar wellicht dat deze versie in M Sport-uitmonstering eindelijk het antwoord op onze gebeden vormt. In een A3 met enkele S Line-goodies vindt hij op alle fronten in elk geval een waardige tegenstander. Dus laten we niet langer wachten: let the games begin: Audi versus BMW.

Kosten, veiligheid & uitrusting

Aan de ene zijde zien we de Audi A3 Sport- back 35 TFSI S Edition van 40.820 euro, die als aandrijflijn een 150 pk sterke 1,5-liter vier-in-lijn met handgeschakelde zesversnellingsbak heeft (een DSG kost 1130 euro extra). Deze combinatie is er vanaf 36.820 euro, de S edition gooit 4.000 euro bovenop de prijs.

De 1-Serie is iets langer op de markt dan de A3, zodat het weggeven om hem competitief te houden tegenover een nieuwkomer als de Audi al is begonnen. Als je de Executive Edition kiest, krijg je zo’n 1.500 euro korting op een High Executive-pakket, zodat je voor 36.894 euro een 118i kunt bemachtigen met 140 pk driecilinder en handgeschakelde zesbak. En, we zeggen het nog maar een keer, voorwielaandrijving. De testauto is een 118iA met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die 2.737 euro meer kost, zodat we uitkomen op 39.631 euro voor een Einser met alles wat in het uitrustingsoverzicht aangevinkt staat.

Ontwerp & interieur

Dubbeltest Audi BMW int Audi

Hoe goed de BMW ook uit de bus komt bij de financiële vergelijking, het blijft een auto die het qua visuele aantrekkingskracht niet haalt bij de A3. Vanuit sommige hoeken bekeken is het eerder een mini-MPV dan een vlotte hatchback. Elke keer als je weer op de A3 af komt af lopen, weet je weer waarom je te veel geld aan een auto hebt uitgegeven. Het is en blijft een overtuigend statussymbool, voor wat het waard is.

Comfort & functionaliteit

Voor wie dat niets waard is, blijft de A3 in zijn nieuwe hoedanigheid in elk geval een goed uitgekiend gebruiksvoorwerp. Een van de belangrijkste redenen voor BMW om te switchen naar voorwielaandrijving was om qua functionaliteit aansluiting te vinden bij de rest. Het resultaat blijkt in deze dubbeltest Audi versus BMW duidelijk.

Dubbeltest Audi BMW back

Zo weten we dat een handbak niet is wat deze Audi  1.5 TSI nodig heeft. Bij de wat trage gasrespons, het erg vlakke karakter en de inspiratieloze, hese soundtrack daarvan is het fijn om een automaat te hebben die nog wat leven in de brouwerij brengt. Ook van de BMW weten we dat je ’m beter met automaat kunt nemen. Want zoals elke driecilinder is de 1,5-liter van BMW door zijn zware vliegwiel een beetje traag van respons.

Dubbeltest Audi VDA

Wie wint er?

Maar hoe rijden ze echt en wie wint er? Kun je er lekker bochten mee pakken of zijn het snelwegridders die liever rechtuit rijden. Hoe snel zijn ze echt en wat verbruiken ze in de praktijk? Lees de volledige dubbeltest met alle meetgegevens en een compleet kostenoverzicht in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.