Volledig elektrische BMW iX3: dit gaat-ie kosten!

BMW trekt vandaag officieel het doek van haar volgende elektromodel: de iX3. De Nederlandse importeur maakt ook direct de prijzen voor de SUV bekend.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de BMW iX3 kost in ons land €71.000. Voor dat geld krijg je een heel conventionele BMW X3, maar met een volledig elektrische aandrijlijn. Dat betekent dat er in de vloer een accupakket van 80 kWh (brutocapaciteit) ligt die wordt gekoppeld aan een enkele elektromotor op de achteras en enkel de achterwielen aandrijft.  Die levert 210 kW (286 pk), waardoor de iX3 in 6,8 seconden naar de 100 km/h snelt. Versnellen stopt bij 180 km/h, een hogere snelheid laat de elektronische begrenzer niet toe.

Actieradius BMW iX3

Die 80 kWh-batterij moet er volgens de WLTP-meetmethode voor zorgen dat de BMW iX3 459 kilometer ver komt. Snelladen kan met een maximaal laadvermogen van 150 kW, waardoor de batterij binnen een half uur weer voor 80% is opgeladen. Per 10 minuten laadt de BMW iX3 100 kilometer aan rijbereik. Aan een laadpunt met wisselstroom, dus bijvoorbeeld bij een publieke laadpaal of thuis, kan er met een maximaal vermogen van 11 kW worden geladen.

Verder is de BMW iX3 vrij conventioneel. Dat wil zeggen: hij lijkt heel erg veel op z’n oliegestookte broer. Zelfs het volume van de bagageruimte is gelijk: 550 liter. Het uiterlijk van de twee SUV’s verschilt eigenlijk niet, op een aantal details na. Zo heeft de iX3 wel nieren, maar zijn deze gesloten en voorzien van blauwe accenten om het elektro-karakter van de auto te benadrukken.

Speciale wielen

Het blauwe accent op de dorpel doet hetzelfde, evenals de type-aanduiding op de achterzijde van de SUV. Op de achterzijde vinden we een ‘diffuser’, eveneens met blauwe details. Wel krijgt de BMW iX3 heel eigen wielen (19-inch) mee, die de aerodynamica van de auto flink verbeteren en dus een positief effect hebben op het verbruik en het rijbereik van de auto.

BMW levert de iX3 eerst als Executivie-uitvoering, die standaard al flink in z’n spullen zit. Zo zijn de aerodynamische wielen standaard, net als een adaptief onderstel en led-koplampen. Binnenin zijn zaken als elektrische verstelbare voorstoelen (eveneens verwarmd), airconditioning, BMW’s Live Cockpit en een draadloos oplader standaard. Ook krijgt elke BMW iX3 een panoramadak mee. Beelden van het interieur deelt BMW nog steeds niet. Naar verwachting is het binnenwerk echter bijna volledig identiek aan dat van een reguliere X3, op enkele details en indelingen van schermen na.

Concurrenten BMW iX3

Nu we een prijs en definitieve specificaties van de BMW iX3 hebben, kunnen we ‘m gaan vergelijken met zijn elektro-concurrenten. Zie hieronder een lijst:

  • BMW iX3: €71.000 – 80 kWh – 459 km – 210 kW – 0-100 km/h: 6,8 s
  • Audi E-tron 50 Quattro: €62.7000 – 71 kWh – 300 km – 230 kW – 0-100 km/h: 6,8 s
  • Mercedes-Benz EQC: €77.935 – 85 kWh – 417 km – 300 kW – 0-100 km/h: 5,1 s
  • Jaguar I-Pace: €81.800 – 90 kWh – 470 km – 294 kW – 0-100 km/h: 4,8 s
  • Volvo XC40 Recharge: €59.900 – 78 kWh – 425 km – 300 kW – 0-100 km/h: 4,9 s
  • Tesla Model Y LR Performance: €71.018 – 75 kWh – 480 km – 340 kW – 0-100 km/h: 3,7 s

De BMW iX3 moet dit jaar nog naar ons land komen, zodat het model – en zijn eigenaren – nog kunnen profiteren van de 8% bijtelling. Autovisie maakte eerder dit jaar al kennis met de nieuwe iX3, en maakte daar een video van. Wil je weten wat BMW’s filosofie voor de toekomst is, klik dan op deze link.