Enorme autonome primeur voor Mercedes-Benz
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMercedes-EQS-en-BMW-iX-73.jpg)
Groot nieuws bij Mercedes-Benz. De Duitse fabrikant heeft namelijk een goedkeuring gekregen voor zijn Level 3 autonome rijsystemen. Daarmee is het de eerste van de wereld.
Maar er zijn toch al veel meer fabrikanten die hun auto deels autonoom kunnen laten rijden? En Tesla’s Auto Pilot mag in de Verenigde Staten toch ook al helemaal zelf rijden? Klopt allemaal, maar er is nog geen fabrikant die een wereldwijde goedkeuring voor een level 3-systeem heeft. Tot nu, want Mercedes-Benz heeft ‘m in handen. Dat betekent dat het Drive Pilot-systeem van de fabrikant over de hele wereld mag worden uitgerold, mits lokale wetgeving dat toestaat.
Alleen in Duitsland
Daar zit dan ook direct de ‘maar’, want in vrijwel geen enkel land is dat momenteel toegestaan. Alleen Duitsland heeft in Europa momenteel zo’n wetgeving. Daar wordt toegestaan dat een auto tot een snelheid van 60 km/h ‘hooggeautomatiseerd’ mag rijden. Het betekent dat de S-Klasse en EQS in druk verkeer of in de file het werk van de bestuurder uit handen kunnen nemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMercedes-EQS-en-BMW-iX-72.jpg)
Bovendien gaat de regeling pas midden 2022 in. Dan kun je op 13.191 kilometers van het Duitse asfalt het systeem gebruiken. Mercedes-Benz werkt momenteel hard om het Drive Pilot-systeem ook in andere landen te introduceren, zoals in China en de Verenigde Staten. Passen andere landen ook hun wetgeving op dit gebied aan, dan zal de Duitse autobouwer ook daar de systemen gaan uitrollen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMercedes-EQS-en-BMW-iX-96.jpg)
Niet autonoom
Let ook op: een autonoom rijsysteem op Level 3 betekent niet dat de auto overal helemaal zelf kan rijden. De genoemde auto’s van Mercedes-Benz zijn nu in staat om autonoom op de snelweg te rijden, waarbij de auto’s dus tussen de wegmarkeringen en op veilige afstand van de tegenligger kunnen blijven. In het gevl van een stap daarboven, Level 4 dus, kunnen we wel bijna spreken van een zelfrijdende auto. In dat geval is een auto in staat ook in de bebouwde kom grotendeels autonoom te rijden en afritten en kruispunten te nemen. Mits de weersomstandigheden dat toelaten, want de bestuurder moet te allen tijde het stuur kunnen overnemen. Op het hoogste en meest ideale niveau van autonoom rijden, Level 5, zijn geen stuur en pedalen meer nodig. Op dat punt zijn we nog lang niet beland, en het is de vraag of het ooit zo ver gaat komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit