BMW: ‘Volledig autonoom rijden mogelijk nooit toegestaan’
Zelfrijdende auto’s zullen mogelijk nooit in hun huidige vorm worden toegestaan, aldus Ian Robertson, voormalig verkoopdirecteur van BMW en nu speciale afgevaardigde van het merk in het Verenigd Koninkrijk.
Robertson denkt dat autonome voertuigen in de toekomst hooguit op bepaalde wegen zullen mogen rijden. Hij zei dit tijdens een bijeenkomst van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Volgens hem wordt het een groot probleem dat zelfrijdende auto’s beslissingen zullen moeten maken die over leven en dood gaan. En Robertson denkt niet dat mensen de koude logica van een computer zullen accepteren in zo’n geval.
Noodsituatie
“Stel je voor dat een auto in een noodsituatie moet kiezen tussen het aanrijden van persoon A of persoon B, tussen de dood van de ene of de andere”, legde hij uit. “Wat gaat zo’n auto dan doen? Snel online het dagboek van de ene inkijken, uitvinden dat die persoon toch al ernstig ziek is en dus die maar aanrijden? Nee, zoiets zal nooit worden toegestaan.”
Drie keer ingrijpen
In het Verenigd Koninkrijk test BMW met autonome voertuigen op routes van zo’n 1060 kilometer lang. Volgens Robertson moet de man of vrouw achter het stuur op iedere trip gemiddeld nog drie keer ingrijpen. Hij denkt dat overheden op de langere termijn zeker met restricties zullen komen, hoe graag ze ook voorop willen lopen op technologisch gebied.
Tegen de wet in
“De Britse regering moedigt de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s aan en staat testwerk op de openbare weg toe, ook al gaat dat laatste eigenlijk tegen de wegenverkeerswet in. We zijn verwikkeld in een race om de eerste plaats, dus verleent de regering ontheffingen voor praktijktesten. Maar daar gaat verandering inkomen.”
Stadsdelen
Robertson denkt dat er grenzen gesteld gaan worden. Dat autonome voertuigen bijvoorbeeld alleen toegestaan worden op de snelweg, omdat dat de meest beheersbare omgeving is. “Misschien wijzen ze wel bepaalde stadsdelen aan als autonome gebieden, waar de zelfrijdende auto’s bij voetgangers en fietsers worden weggehouden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8