Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q8 e-tron
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FNio-7-vs-Q8-101-van-130-1.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Audi Q8 e-tron.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
Actieradius Audi Q8 e-tron
De Audi Q8 e-tron is een gigantische elektrische SUV en heeft dus ook een flink verbruik. Audi geeft een verbruik op van 19,5 kWh per 100 kilometer voor de Q8 e-tron 50 S edition. Dit betekent dat je 505 kilometer zou kunnen afleggen op het accupakket met een brutocapaciteit van 95 kWh. De nettocapaciteit bedraagt 89 kWh.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FNio-7-vs-Q8-119-van-130.jpg)
In praktijk verbruikt de grote elektrische auto met 340 pk een stuk meer. Tijdens de test van Autovisie behaalde wij een gemiddeld verbruik van 25,2 kWh per 100 kilometer.
Dit betekent dat je met een volgeladen accupakket slechts 353 kilometer ver komt. Dat is zo’n 150 kilometer minder aan actieradius dan opgegeven. Tijdens het testen was het koud buiten. Tevens beschikte de Audi Q8 e-tron over de grotere wielen die ook voor minder rijbereik zorgen. Desondanks is het verbruik hoog.
WLTP-verbruik gemiddeld | 19.5 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 25.2 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 505 kilometer |
Gemeten actieradius | 353 kilometer |
Constant verbruik bij 80 kilometer per uur | 21 kWh/100 km |
Constant verbruik bij 100 kilometer per uur | 25.3 kWh/100 km |
Constant verbruik bij 120 kilometer per uur | 27.9 kWh/100 km |
Het verbruik van de Audi Q8 e-tron lag bij een contante snelheid van 80 kilometer per uur namelijk al op 21 kWh per 100 kilometer. Niet erg goed dus.
Lees ook:
Ook interessant
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’