Autovisie
Autovisie Nieuws 18 sep 2020

Alle nieuwe Maserati’s tot 2025, groei naar 75.000 auto’s per jaar

Met de MC20-sportwagen gaf Maserati vorige week het startsein voor een waar productoffensief. In de komende vijf jaar verdubbelt de Italiaanse autobouwer zijn productlijnen, betreedt het nieuwe segmenten, herziet het merk zijn positionering en introduceert het elektrische aandrijflijnen. Dit is wat er allemaal gaat komen.

Maserati herziet wederom zijn koers voor de toekomst. Waar met de introductie van de huidige Ghibli en Quattroporte en de lancering van de Levante werd gekozen om de aanval te openen op BMW en Mercedes-Benz, daar kiest het befaamde Italiaanse merk nu voor een strategie die Maserati ook echt Maserati laat blijven. Het kiest voor een positionering in het luxury-segment in plaats van de premium-klasse. Diesels zijn verleden tijd. Elektrificatie als ondersteuning van benzinemotoren en volledig elektrische aandrijflijnen komen er voor in de plaats. De focus komt te liggen op kwaliteit, beleving en stijl. Verkoopvolume is niet langer belangrijk, rendement per transactie wel.

Maserati SUV erbij

De met de Ghibli en Quattroporte ingezette koers bleek achteraf niet heel succesvol. De fabrikant beoogde een jaarafzet van 75.000 auto’s, maar haalde in het allerbeste jaar net iets meer dan de helft. Maar de doelstelling staat nog steeds, zo laat Mike Manley, CEO van Maserati, aan Autovisie weten. Om het verkoopaantal te bereiken heeft Maserati echter meer modellen nodig. Zes productlijnen om precies te zijn, in plaats van de huidige drie. Bovendien gaat het programma de breedte in. Er komt een SUV bij en elke productlijn verschijnt met een volledig elektrisch aangedreven versie. De Ghibli, Quattroporte en Levante blijft de fabrikant trouw. Het zal zijn modellengamma in drie categorieën opbouwen: sedans, SUV’s en sportwagens.

Maserati Grecale

Elektrische MC20

Maserati trapt met de MC20 af. Het is een sportcoupé, gebouwd rond een carbon fibre monocoque van motorsportbedrijf Dallara. De auto wordt in kleine volumes vervaardigd, waarvoor Maserati de fabriek in Modena opnieuw heeft ingericht. De eerste auto’s gaan binnenkort in productie en zullen vanaf de eerste helft van 2021 worden uitgeleverd. Maserati start met de Coupé. Volgend jaar stelt Maserati een tweede variant voor, de nog naamloze cabriolet. De open tweezitter krijgt een inklapbare hardtop, waarbij het geopende dak boven de 630 pk sterke 3,0 liter V6-motor komt te liggen. In een later stadium komt er ook een elektrische MC20 beschikbaar, in 2022 om precies te zijn.

Die versie krijgt een elektromotor op de vooras en twee elektromotoren op de achteras. De batterij komt direct achter de voorstoelen te liggen. Het accupakket heeft een capaciteit van 90 tot 100 kWh, waarmee de elektrische MC20 ongeveer 380 km ver komt. Met de elektro-unit is de sportwagen, die er als Coupé en als Spider komt, in staat 310 km/h te halen. De acceleratie 0-100 km/h en tot 200 km/h rondt de coupé in respectievelijk minder dan 3 en 8,5 tellen af. Voor Maserati betekent de MC20 ook de terugkeer in de racerij, al weet de autobouwer nog niet in welke klasse en met welke aandrijflijn het deel gaat nemen.

100% Maserati

Met de MC20 als Coupé in productie stelt de fabrikant het volgende nieuwe model voor, de Grecale. In een goede traditie van het Italiaanse merk is de auto vernoemd naar een wind, zoals de Ghibli, Merak en Bora dat ook zijn. De naam komt op Maserati’s tweede SUV. Hij wordt onder de Levante gepositioneerd en valt daarmee in een klasse waarin Maserati nu niet actief is. Toch is de nieuwkomer qua maatvoering vrijwel identiek aan die van de Levante. De daklijn ligt iets lager en het ontwerp wijkt af om beide types bestaansrecht te geven. Volgens Manley is de Grecale een eigen ontwikkeling, oftewel ‘100% Maserati’, zoals hij het verduidelijkte. “Geen bestaande auto met de Trident”, aldus Manley.

De basis zal gelegd worden door de Alfa Stelvio, maar de afstelling van het onderstel is specifiek voor de Grecale. Maserati geeft de productie van de vijfpersoons SUV in handen van Alfa Romeo, dat de nieuweling naast de Stelvio gaat vervaardigen. De Levante maakt de autobouwer elders. De Grecale gaat gebruikmaken van dezelfde aandrijflijnen als de Ghibli, en dat betekent een geëlektrificeerde viercilinder en een geblazen V6. In 2022 komt daar een elektrische aandrijflijn met maximaal drie elektromotoren bij. Maserati claimt dat het model de snelste, rapste en meest sportief rijdende SUV in zijn klasse wordt. Sportiever dus dan de Macan van Porsche.

GranTurismo 2022

Voor 2022 staat de opvolger van de GranTurismo op de agenda. Dat wordt wederom een luxe gran turismo, gericht op comfort en lange afstanden. Ook voor dit model heeft het merk de V6-motor in petto, alsmede de elektrische aandrijflijn. Maserati stelt eerst de coupé voor, maar de cabriolet met de aanduiding GranCabrio laat niet lang op zich wachten. Dat geldt ook voor de motoriseringen. Hij zal direct met benzine- en elektromotor leverbaar zijn.

maserati 5 jaar plan
Het vijfjarenplan van Maserati

Trouw aan Ghibli

Voor 2023 staat de nieuwe Quattroporte gepland. Dat wordt wederom een sedan, een carrosserievorm die de autobouwer volgens topman Manley trouw blijft. Hij zegt tevens dat er een nieuwe Ghibli komt, maar in de productagenda van de fabrikant (zie hierboven) staat de Ghibli maar deels transparant afgebeeld.

Vier verschillende productielocaties

Voor Maserati is het een enorme investering, te meer de fabrikant nu al slechte financiële resultaten boekt. Met de zes productlijnen in productie, moet Maserati eindelijk 75.000 auto’s per jaar maken. Daartoe maakt de autobouwer gebruik van vier verschillende fabrieken. De MC20 en GranTurismo zien in Modena het levenslicht. Uit Casino komt de Glecale. De Ghibli en Quattroporte blijven uit Grugliasco komen en de Levante arriveert uit Turijn.