Autovisie
Autovisie Nieuws 17 sep 2020

‘Volkswagen wil Bugatti aan Rimac verkopen’

Volkswagen zou in gesprek zijn met het Kroatische Rimac over de verkoop van Bugatti. Dat bericht het Duitse Manager Magazin op basis van betrokkenen bij de onderhandelingen. De drie ondernemingen reageren niet op de geruchten.

Het Volkswagen-concern is zoekende met Bugatti. Het ziet een elektrische toekomst voor Bugatti voor zich, maar weet eigenlijk niet hoe het dat moet invullen. Sterker nog, de huidige Volkswagen-top is geen fan van het legendarische merk, aangezien het label bakken vol met geld kost. Het bedrijf wilde al eerder afscheid van Bugatti nemen, maar wijlen Ferdinand Piech, die eind jaren negentig het Franse merk voor VW inlijfde, stak daar enkele jaren geleden een stokje voor.

Bugatti Chiron Pur Sport

Verkeerde benaming

Binnen Bugatti was men al begonnen met het kijken naar de toekomst. Het project van de tweede productlijn, zoals de Bugatti-medewerkers de toekomstige auto intern noemen. Een verkeerde benaming, want met het oog op het productie-einde van de Chiron in 2023 is het nieuwe model niet de vervanger van de huidige hypercar, maar een compleet ander type. De Bugatti-top kijkt verder dan alleen een hypercar. Het vorige management deed destijds bij de opvolger van de Veyron hetzelfde. Toen werd er gekozen voor de vierdeurs Galibier, die uiteindelijk werd afgekeurd , waarna opnieuw een hypercar werd uitgebracht. Een model zoals die Galibier van destijds is ditmaal uitgesloten. Het wordt evenmin een SUV, zo liet Stephan Winkelmann, Bugatti’s topman, al verschillende malen optekenen.

Coupé-crossover

Zijn voorkeur heeft een crossover, maar weet dat die term een algemene aanduiding is voor alles waarbij twee bestaande voertuigconcepten zijn samengevoegd. Wat verstaat Winkelmann onder een crossover, is de vraag. Is het een kruising tussen een sportwagen en een SUV of mix van een coupé, limousine en SUV? Winkelmann oriënteert zich breed, iets wat Bugatti’s grondlegger Ettore ook altijd deed. Hij bouwde racewagens, sportwagens, limousines en sportsaloons. Bugatti, dat voor innovatie staat, dient met alles dat geen direct afgeleide van de Chiron is zorgvuldig te werk te gaan. Het moet in de traditie van Bugatti passen en daarbij gerelateerd zijn aan innovatie en technologie.

Autovisie in gesprek met Bugatti-ceo Stephan Winkelmann DSC01078b

Toekomst zonder W16-motor

Er wordt gekeken naar een toekomst zonder de fabelachtige W16-motor, wellicht volledig elektrisch. Het zijn niet alleen vraagtekens die het merk op technisch vlak heeft, ook hoe de klanten er op reageren. Bugatti heeft naar verluidt al in het diepste geheim een conceptmodel aan zijn trouwe klanten laten zien. Met de auto werd een van de mogelijke richtingen onderzocht. Voor dat stoere coupé-model met vier zitplaatsen en een duidelijk Bugatti-gezicht was sprake van een variëteit aan aandrijflijnen, inclusief een elektromotor en batterij.

Eén miljoen euro

De vraag is of de miljoen euro kostende auto door Bugatti zelf wordt uitgebracht. Door de coronacrisis trok Volkswagen al de handrem voor Bugatti aan. Een nieuw model heeft plots geen prioriteit meer. Het doet denken aan 2015, toen dieselgate aandiende en ervoor zorgde dat alle investeringen bij Bugatti werden bevroren en de beoogde Atlantic – die daadwerkelijk naast de Chiron in 2020 had moeten verschijnen! – werd afgeblazen, zoals Autovisie eerder onthulde. Het is dankzij de overtuiging van de Bugatti-top dat het Volkswagen-management wel groen licht gaf voor de uitontwikkelde Chiron, anders was ook dat project in de prullenbak verdwenen.

Bugatti W16 Coupe Rembrandt
Sjoerds Weetjes

Ontwikkelingsbureau

Ditmaal laat de Volkswagen-top zich niet ompraten, zo lijkt het. Als de directie inderdaad met Rimac in gesprek is, wil het absoluut van Bugatti af. Of praten de Duitse autobouwers met de Kroaten met het oog op de kennis die zij op elektrisch gebied hebben? Rimac is een ontwikkelingsbureau dat in zeer korte tijd sterk groeide en de aandacht wist te vangen van de traditionele auto-industrie, nadat het een elektrisch aangedreven hypercar ontwikkelde. De technische kennis op het gebied van elektro-aandrijving deden Porsche en Hyundai besluiten om een aandeel in het succesvolle ontwikkelingsbureau te nemen. Daarnaast werkt Rimac samen met onder andere Automobili Pininfarina, waarvoor het voor de hypercar Battista een elektro-platform ontwikkelde. De 2000 pk sterke sportcoupé gaat binnenkort in een gelimiteerde oplage in productie. De eigen variant komt er als Rimac. Of wordt het een Bugatti?

Rimac C_Two