Volkswagen: ‘In 2040 bouwen we laatste model met verbrandingsmotor’
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvw-golf-gti-tcr-tuning-bb-6.jpg)
Als het aan Volkswagen ligt, bouwt het vanaf 2040 geen verbrandingsmotoren meer. Dat laat de kersverse CEO van het merk, Ralf Brandstätter, vandaag weten.
Dat Volkswagen bezig is met een enorm elektro-offensief, weet iedereen. Met de ID.3 trapt het dit jaar af, waarvan de eerste auto’s inmiddels bij de klant zijn bezorgd. Volgend jaar verschijnt de ID.4 op de markt, een SUV op basis van hetzelfde MEB-platform die misschien nog wel belangrijker dan de ID.3 gaat zijn.
1,5 miljoen EV’s
In 2025 wil Volkswagen per jaar 1,5 miljoen elektrische auto’s bouwen. Enorme aantallen, maar ze halen het natuurlijk niet bij de productie- en verkoopaantallen van auto’s met een verbrandingsmotor. Hoewel Volkswagen nog niet kan zeggen wanneer het definitief gaat stoppen met een oliegestookte krachtbron, geeft het een voorzichtig inkijkje in de toekomst.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fvolkswagen-id.jpg)
“In het akkoord van Parijs is afgesproken dat we in 2050 geen emissies meer mogen uitstoten. Als Volkswagen hebben we daarmee ingestemd, en dus is dat ook ons doel. Het is lastig om te zeggen wanneer we onze laatste verbrandingsmotor leveren, maar we hebben wel een idee. Een regulier model heeft een levensduur van zo’n tien jaar. Dus dan kun je verwachten dat we in 2040 de laatste modellen met een verbrandingsmotor introduceren, zodat we in 2050 helemaal niets meer uitstoten. Dan is onze gehele vloot dus elektrisch.”
Volkswagen ID.5
De komende jaren breidt Volkswagen haar elektrische gamma met rap tempo uit. Zo verschijnt er later een ID.5, waarover de fabrikant nog niet veel wil zeggen. Wel laat het weten dat dit geen zevenzits variant van de ID.4 is, maar juist een sportieve variant. We weten dat de Enyaq, het broertje van de ID.4, er ook als coupé-variant komt. De ID.5 wordt hoogstwaarschijnlijk een auto met een vergelijkbare silhouette, met meer vermogen.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au01602-584735.jpg)
Ook laat het weten dat er een auto onder de ID.3 komt. Dat kan duiden op de ID.1, die het stokje van de uitgaande Up! mogelijk gaat overnemen. Ook zal er een elektrische stationwagon/crossover verschijnen, op dit moment beter bekend als de Space Vizzion die Volkswagen eerder tijdens de Motor Show in Los Angeles liet zien.
Lees ook:
- Volkswagen ID.4 past zich aan het Nederlandse bijtellingsklimaat aan
- 'Volkswagen werkt aan ontwikkeling van ID.3 cabriolet'
- Volkswagen wil investeringen financieren met verkoop Porsche
- Volkswagen laat Tesla achter zich... op het water!
Ook interessant
-
Hoofdstuk 2: dit is de Porsche Taycan Cross Turismo
-
Nog geen theorie-examen, maar rij-examens mogen weer
-
Volkswagen ID.4 past zich aan het Nederlandse bijtellingsklimaat aan
-
Opvolger Volvo XC90 komt in twee varianten
-
Darc Mono: voor als je echt óveral wilt kamperen
-
Toyota zegt A en komt toch met stadsauto
-
Duik in de prijslijst: Hoe duur kan een Porsche 911 GT3 zijn?
-
Rimac: geruchten overname door Porsche kloppen niet
-
Renault Trafic komt niet door Australische crashtest
-
Volvo lanceert vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s
-
XC40 krijgt een coupé-broer, de Volvo C40
-
Weer een flitsende Hyundai: dit is de nieuwe Bayon