Maserati deelt ook eerste details van volledig elektrische MC20
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2F10-MC20-white-background.jpg)
De Maserati MC20 verschijnt niet alleen met V6, maar ook als volledig elektrisch model. De Italiaanse fabrikant deelt vandaag alvast wat eerste details van die versie.
De wereld van elektrische sportauto’s wordt steeds iets groter. Sinds gisteren is het toekomstige aanbod uitgebreid met de MC20 van Maserati. Die fonkelnieuwe sportcoupé verschijnt eerst met een V6-motor, goed voor 630 pk en 720 Nm, maar later ook als elektrisch model.
Acceleratie van de elektrische MC20
Maserati laat weten dat de batterij van die versie een capaciteit van 90 tot 100 kWh krijgt. Daarmee komt de auto zo’n 380 kilometer ver volgens WLTP-standaarden. Net als de oliegestookte MC20 sprint deze EV in ‘minder dan 3 seconden’ naar de 100 km/h. De 200 km/h is binnen 8,5 seconden bereikt, 0,3 seconden sneller dan de versie die je ouderwets bij de benzinepomp vol moet gooien. Wel heeft het model een lagere topsnelheid van 310 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FIMG_8315.jpg)
Net als de ‘gewone’ MC20 komt de EV-variant er ook als spider. Ook over die carrosserievariant deelt Maserati vast wat details. Zo krijgt de open tweezitter een inklapbare hardtop. Wanneer het dak is geopend, vouwt de constructie zichzelf op en plaatst deze zich boven de motor. Die constructie verschijnt ook op de elektrische variant.
Betere koeling
Volgens Maserati is het wel noodzakelijk om de elektrische spider op meer manieren te koelen. De hoofdingenieur wat betreft elektrische aandrijflijnen binnen het merk vertelde vanochtend dat de elektrische aandrijflijn warmer wordt dan de V6, wanneer de opvouwbare hardtop wordt geopend en dus plaatsneemt boven de motorruimte. Details over die extra koelelementen geeft de fabrikant nog niet prijs. Uiteraard wordt de batterij middels vloeistof gekoeld.
Van de Maserati MC20 verschijnt ook een raceversie, maar het is tot nu toe nog onduidelijk of die een verbrandings- of elektromotor krijgt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FIMG_8312.jpg)
Wil je alles weten over de ‘reguliere’ MC20? In de nieuwe Autovisie, die vanaf vandaag in de winkels ligt, staat een uitgebreide reportage over de nieuwste sportcoupé. Kijk je liever op je scherm? Klik dan op de onderstaande video, waarin Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je alles vertelt over de nieuwste Italiaanse sportcoupé!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie