Is het afscheid van de Volkswagen Golf aanstaande?
![Volkswagen Golf 8](https://img.autovisie.nl/images/Av3UHQFp-dVwT-Im_2WvROxpG9c=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F308-vs-Golf-32-van-98.jpg)
Elektrische auto’s moeten op termijn goedkoper worden dan verbrandingsmotoren. Aan de andere kant worden auto’s met een verbrandingsmotor, grotendeels dankzij de emissie-richtlijnen, fors duurder. Reden genoeg voor Volkswagen om te twijfelen over de toekomst van de legendarische Golf.
De C-segmenter bestaat al sinds 1974 en is in zijn levensloop uitgegroeid tot een ‘household name’ in de autowereld. Het feit dat Volkswagen zich expliciet uitlaat over zijn twijfel over het voortbestaan van het model is dan ook zeer opmerkelijk.
Weinig perspectief voor auto’s met verbrandingsmotoren
Volkswagen ziet verbrandingsmotoren op de middellange termijn niet meer als een kosteneffectief alternatief voor elektromobiliteit. Dat is niet heel schokkend als je rekening houdt met het feit dat de meeste fabrikanten het jaar 2030 hanteren als het punt wanneer alleen nog maar EV’s gebouwd worden. Volkswagen zelf snoept er nog drie jaar bij, zij verkopen vanaf 2033 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer. Dat kan wel eens gevolgen hebben voor het voortbestaan van de Golf.
![Volkswagen Golf 8](https://img.autovisie.nl/images/iA_jWTQ7w5a-Dr5u5-fcD8JXogA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F308-vs-Golf-10-van-98.jpg)
Thomas Schäfer, de nieuwe CEO van Volkswagen – hij vervangt de weggestuurde Herbert Diess – laat zich in de Duitse zondagskrant Welt am Sontag, uit over de zaak. Hij is van mening dat auto’s met een verbrandingsmotor 3.000 tot 5.000 euro duurder worden door de “complexere uitlaatgasreiniging”. “Met kleine auto’s zijn deze meerkosten nauwelijks op te vangen. Mobiliteit op instapniveau met verbrandingsmotoren zal dus aanzienlijk duurder zijn. Individuele mobiliteit is een basisbehoefte en moet ook in de toekomst haalbaar blijven”, zei hij in het interview. Geen goed nieuws voor de Golf dus.
Hoe zit het met de Volkswagen Golf?
Schäfer kan geen harde uitspraken doen over de toekomst van de hatchback. De politieke koers naar volledig elektrisch rijden is reeds ingezet en het aantal EV’s als percentage van verkochte auto’s groeit snel. “We zullen dus moeten zien of het de moeite waard is om een nieuw voertuig – zoals de Volkswagen Golf – te ontwikkelen dat niet de volle zeven of acht jaar meegaat”, zegt de CEO van Volkswagen.
![Volkswagen Golf 8, populairste occasion.](https://img.autovisie.nl/images/yTG0KMppO5byCo6s47-uhNbaSUQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F308-vs-Golf-20-van-98.jpg)
Er wordt echter wel gewerkt aan een upgrade voor de Volkswagen Golf 8, maar of dat genoeg is om de honger van de gemiddelde Golfliefhebber te stillen valt te betwijfelen. Of er een Golf 9 komt, is nog niet beslist. Schäfer zegt over twaalf maanden meer te weten.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Volkswagen Golf 8.5 is top! Maar verkoopt-ie daar beter van?
-
Volkswagen ID.Buzz LWB is 25 centimeter langere zevenzitter
-
Volkswagen ID.Buzz GTX voor supersnelle postbezorgers heeft één toevoeging
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Volkswagen Golf GTI Clubsport: komt de verboden vrucht toch naar Nederland?
-
Dit is wanneer je de goedkoopste Volkswagen-EV kunt verwachten
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk