Volkswagen-topman Herbert Diess alsnog weggestuurd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F20181017-Financieel-NL-TP026-Tlg-_Volkswagen_topman_He_.jpg)
Topman Herbert Diess verlaat het Volkswagen-concern. Niet geheel met vrije wil, hij wordt gedwongen zijn positie, die hij nog even dacht aan te vechten, op te zeggen. Tijdens een zakenreis naar Amerika werd intern besloten Diess op een zijspoor te zetten. Zijn positie bleek onhoudbaar na hevige kritiek van vakbonden en aandeelhouders.
‘Volkswagen-top neemt donderdag besluit over aanblijven Herbert Diess’
Unaniem
De 63-jarige Diess werd in april 2018 aangesteld als bestuursvoorzitter, drie jaar nadat aan het licht was gekomen dat Volkswagen had gesjoemeld met emissiegegevens van zijn dieselauto’s. Maar ondanks zijn korte periode in de bestuurdersstoel zorgde zijn koers geregeld voor interne aanvaringen. Verschillende malen werd over zijn positie gediscussieerd. De laatste maal zorgde ervoor dat iedereen het vertrouwen in de Oostenrijker opgaf. De 20-koppige raad van commissarissen, waarin de aandeelhoudersfamilie Porsche-Piëch zitting heeft, staat unaniem achter het besluit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FHerbert-Diess.jpg)
Diess had als missie van Volkswagen de grootste producent ter wereld van elektrische auto’s te maken en lanceerde hiervoor een investeringsplan van €52 miljard. Hij botste wel veelvuldig met de machtige Duitse ondernemingsraad en zorgde vorig jaar voor woede bij de vakbonden door te suggereren dat Volkswagen in Duitsland 30.000 werknemers te veel heeft. Het ontslag van de topman wordt door de ondernemingsraad dan ook positief ontvangen.
De topman wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de problemen die het samenvoegen van de softwareteams meebracht, zoals vertragingen bij autoproducties en kostenoverschrijdingen.
Uiteraard staat de opvolger voor Diess al klaar. Intern schuift het concern Oliver Blume door. Dat is de hoogste baas van Porsche. Hij werkte in het verleden voor de merken Audi, SEAT en Volkswagen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen