Ja hoor: topman van Volkswagen staat alwéér ter discussie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F20181017-Financieel-NL-TP026-Tlg-_Volkswagen_topman_He_.jpg)
Herbert Diess loodst de Volkswagen Groep als ceo momenteel door de enorme transitie naar elektrisch rijden, maar vlekkeloos gaat het niet. Zijn positie staat naar verluidt alwéér ter discussie.
Dat gebeurt naar aanleiding van een recente uitspraak van Diess die nogal wat stof deed opwaaien. Begin oktober zou hij tegen de Raad van Commissarissen hebben gezegd dat er 30.000 banen bij de autobouwer op de tocht staan, als gevolg van de transitie naar elektromobiliteit. Het zorgde voor een hoop commotie binnen de autogigant.
Absurd en ongegrond
Opmerkelijk was ook dat een woordvoerder van de Ondernemersraad toen al direct liet weten dat ‘een vermindering van 30.000 banen absurd en ongegrond is’. Een andere aandeelhouder van de Volkswagen Groep zou eveneens hebben gezegd dat dergelijke bezuinigingen uit den boze zijn. Dat liet dus goed zien dat er nogal wat spanning heerst tussen de ceo en verschillende hooggeplaatsten binnen VW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FID5_Weiss_Norwegen_3_4_Seite_05.jpg)
Inmiddels zou er een speciale commissie bijeen zijn geroepen om de toekomst van Herbert Diess te bespreken. Dat zeggen drie bronnen, meldt Automotive News Europe. Er zouden ‘constructieve en vertrouwelijke gesprekken worden gevoerd’ om de positie van Diess te bespreken, aldus een bron die dichtbij de Raad van Commissarissen staat.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de positie Diess, die sinds 2018 aan het roer staat bij de Volkswagen Groep, ter discussie staat. Eind vorig jaar was er ook al hommeles binnen het concern. Dat ontstond nadat de Oostenrijker de nieuwe en rigoureuze plannen rondom de transitie naar elektromobiliteit, digitalisering en de (financiële) hervormingen presenteerde. Toen liet de Raad van Commissarissen echter wel weten dat het Diess de volledige steun zou geven om zijn plannen voort te zetten.
Bovendien flirt Diess al jaren met Elon Musk en Tesla, met wie Volkswagen openlijk de concurrentie aan gaat. De Oostenrijker ziet de Amerikaanse EV-gigant als maatstaf voor Volkswagen en prees al meermaals de aanpak van Musk. De twee ontmoetten elkaar in het verleden ook al vaker, soms tot woede en onbegrip bij werknemers binnen het concern. Onlangs liet Diess nog weten dat een personeelsreductie nodig was om Volkswagen concurrerend te maken met andere groeiende EV-rivalen, waaronder Tesla. Cijfers bevestigen dat. Tesla is immers van plan om in Berlijn 500.000 auto’s per jaar te bouwen met 12.000 medewerkers. Volkswagen gaf enige tijd geleden aan vanaf 2026 700.000 EV’s per jaar te bouwen, met 25.000 mensen in dienst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?