Ja hoor: topman van Volkswagen staat alwéér ter discussie
Herbert Diess loodst de Volkswagen Groep als ceo momenteel door de enorme transitie naar elektrisch rijden, maar vlekkeloos gaat het niet. Zijn positie staat naar verluidt alwéér ter discussie.
Dat gebeurt naar aanleiding van een recente uitspraak van Diess die nogal wat stof deed opwaaien. Begin oktober zou hij tegen de Raad van Commissarissen hebben gezegd dat er 30.000 banen bij de autobouwer op de tocht staan, als gevolg van de transitie naar elektromobiliteit. Het zorgde voor een hoop commotie binnen de autogigant.
Absurd en ongegrond
Opmerkelijk was ook dat een woordvoerder van de Ondernemersraad toen al direct liet weten dat ‘een vermindering van 30.000 banen absurd en ongegrond is’. Een andere aandeelhouder van de Volkswagen Groep zou eveneens hebben gezegd dat dergelijke bezuinigingen uit den boze zijn. Dat liet dus goed zien dat er nogal wat spanning heerst tussen de ceo en verschillende hooggeplaatsten binnen VW.
Inmiddels zou er een speciale commissie bijeen zijn geroepen om de toekomst van Herbert Diess te bespreken. Dat zeggen drie bronnen, meldt Automotive News Europe. Er zouden ‘constructieve en vertrouwelijke gesprekken worden gevoerd’ om de positie van Diess te bespreken, aldus een bron die dichtbij de Raad van Commissarissen staat.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de positie Diess, die sinds 2018 aan het roer staat bij de Volkswagen Groep, ter discussie staat. Eind vorig jaar was er ook al hommeles binnen het concern. Dat ontstond nadat de Oostenrijker de nieuwe en rigoureuze plannen rondom de transitie naar elektromobiliteit, digitalisering en de (financiële) hervormingen presenteerde. Toen liet de Raad van Commissarissen echter wel weten dat het Diess de volledige steun zou geven om zijn plannen voort te zetten.
Bovendien flirt Diess al jaren met Elon Musk en Tesla, met wie Volkswagen openlijk de concurrentie aan gaat. De Oostenrijker ziet de Amerikaanse EV-gigant als maatstaf voor Volkswagen en prees al meermaals de aanpak van Musk. De twee ontmoetten elkaar in het verleden ook al vaker, soms tot woede en onbegrip bij werknemers binnen het concern. Onlangs liet Diess nog weten dat een personeelsreductie nodig was om Volkswagen concurrerend te maken met andere groeiende EV-rivalen, waaronder Tesla. Cijfers bevestigen dat. Tesla is immers van plan om in Berlijn 500.000 auto’s per jaar te bouwen met 12.000 medewerkers. Volkswagen gaf enige tijd geleden aan vanaf 2026 700.000 EV’s per jaar te bouwen, met 25.000 mensen in dienst.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen