De champagneflessen staan bij Ferrari al klaar
Ferrari maakt zich op voor een nieuw verkoopjaar. Als het merk de huidige lijn kan voortzetten in het laatste kwartaal van 2021, dan komt het op een nieuw verkooprecord uit. De autobouwer heeft tot op heden al 27 procent meer van zijn sportwagens aan klanten uitgeleverd.
In de eerste negen maanden van 2021 wist het Italiaanse sportwagenmerk al 8206 auto’s wereldwijd af te leveren. Dat is 27 procent meer dan het in de eerste drie kwartalen van 2020 wist te verkopen. Het derde kwartaal zorgde voor een kleine afname in groei, maar lag nog altijd 18,9 procent boven het 2020-resultaat. In vergelijking met juli-september 2019 heeft Ferrari 11,2 procent meer auto’s afgezet. In totaal gingen er in het derde kwartaal 2750 units de weg op.
Forse toename in China
De grootste regio voor Ferrari is en blijft EMEA, waaronder het Midden-Oosten en Europa vallen. De Italianen leverden er 4104 auto’s af tegen 3510 in de eerste drie kwartalen van 2020. De groei bedraagt 17 procent. Amerika volgt op de tweede plaats. Daar konden 2110 klanten hun sleutels in ontvangst nemen, komende vanaf 1635 stuks betekent dat een toename van 29 procent. In Azië en Australië gingen 1992 auto’s de weg op, waarvan China, Hong-Kong en Taiwan er 609 opeisten. In 2020 kochten 1295 Aziaten en Australiërs een Ferrari, waarvan er 181 in China, Hong-Kong en Taiwan werden afgeleverd.
V8-types in de plus, V12-versies in de min
Ferrari geeft aan dat vooral de V8-modellen in de lift zitten. De afzet van onder andere de Roma, F8 Tributo en SF90Stradale nam met 39,4 procent toe, terwijl in het derde kwartaal van 2021 de levering van de twaalfcilindermodellen met 35,1 procent afnam. Volgens Ferrari komt de lagere levering van de V12-types hoofdzakelijk op conto van de 812 Superfast. Het merk levert nog steeds de Monza SP1 en SP2 uit.
De Nederlandse markt
Van de toenemende productie profiteert ook de Nederlandse markt, al liggen de beschikbare volumes iets hoger dan vooraf bepaald. Over een verkoopaantal in Nederland spreekt de fabrikant nooit. Het aantal personen dan zijn Ferrari dit jaar op Nederlands kenteken zit ligt echter hoger dan vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2021 steeg het aantal registraties met 20 eenheden, tot 66 exemplaren.
Een en ander heeft te maken met het beschikbaar komen van nieuwe modellen, als de Roma, de F8 Tributo en de SF90 Stradale. Van de F8-kopers zetten 20 personen hun auto op Nederlands kenteken, één meer dan de Roma-kopers deden. Van de SF90 kregen er 12 een gele kentekenplaat. De Portofino leverde echter fors in, 3 tegen 20 in respectievelijk 2021 en 2020. Van de 812 Superfast werd een kwart minder geregistreerd, 9 tegen 12 om precies te zijn. Twee kopers van de GTC4Lusso voorzagen hun auto van een nationaal kenteken, net als één koper van de Monza SP1.
Het andere deel van de in ons land geleverde Ferrari’s kregen bijvoorbeeld een Duitse of Belgische registratieplaat, terwijl ook in België of Duitsland verkochte modellen van een Nederlands kenteken werden voorzien.
Video Ferrari Monza SP2
Verkoopcijfers per jaar
2020: 9119 stuks
2019: 10.131
2018: 9.251
2017: 8.391
2016: 8014
2015: 7664
2014: 7255
2013: 6922
2012: 7318
2011: 7195
2010: 6573
2009: 6293
2008: 6662
2007: 6465
2006: 5671
2005: 5409
2004: 4975
2003: 4238
2002: 4236
2001: 4289
2000: 4070
1999: 3775
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!