Rallylegende Paddy Hopkirk overleden
Patrick Barron Hopkirk, beter bekend als Paddy Hopkirk én als de winnaar van de Rally van Monte Carlo 1964 is op 21 juli 2022 in Buckinghamshire overleden. De Ierse rallyheld werd 89 jaar.
Hopkirk was in de jaren zestig een van de fabrieksrijders van het toenmalige BMC en schreef in 1964 samen met navigator Henry Liddon in een Morris Mini Cooper de zware Rally van Monte Carlo op zijn naam. Het was de allereerste keer dat de ludieke Mini een dergelijke krachtproef won. Er volgden er meer. Het startnummer 37, waarmee Paddy in 1964 aan de start van de Rally van Monte Carlo verscheen is binnen de Mini-scene legendarisch en wordt vandaag de dag nog voor tal van merchandising gebruikt.
Aanzienlijke voordelen
Ook Hopkirk is onlosmakelijke met Mini verbonden. Huidige eigenaar BMW verbond Hopkirk tot het laatste moment met Mini, ook al hebben de aloude Mini en de hedendaagse creaties niets met elkaar van doen. Hopkirk beschreef de Mini van weleer als “een zeer geavanceerde auto. De voorwielaandrijving en de dwarsgeplaatste motor voorin boden aanzienlijke voordelen, net als het feit dat de auto klein was, aangezien de wegen veel bochten hadden en smal waren”, vertelde de rallyrijder uit Noord-Ierland zo’n twee jaar terug toen hij door Mini aan zijn rally-avontuur werd herinnerd.
Vrijwillig inschrijven
In de winter van 1964 vertrokken Hopkirk en Liddon vanuit Minsk in de Monte Carlo Rally, die op dat moment begon als een sterrenrally vanuit negen verschillende Europese steden. De zes Mini-fabrieksauto’s en de andere voertuigen in het startersveld kwamen elkaar alleen tegen in Reims, Frankrijk.
Paddy Hopkirk had toen al bijvoorbeeld verschillende hillclimb-races gewonnen, alsmede de Tulpenrally, de Oostenrijkse Alpine Rally en de Safari Rally. In 1962 kwam hij als derde over de finish met een Sunbeam Rapier in het algemeen klassement van de Monte Carlo Rally. En omdat hij zo’n voorliefde had voor avontuur en nog nooit op Sovjet-wegen had gereden, liet Hopkirk zich vrijwillig inschrijven om in 1964 in Minsk te starten. Hij begon succesvol en langs de landwegen in Frankrijk ontwikkelde zich al snel een duel tussen Hopkirk in de Mini Cooper S en de Zweedse coureur Bo Ljungfeldt in de Ford Falcon.
De krachtmeting kwam op de Col de Turini en dit was voorbestemd om het uiteindelijke resultaat voor de race te voorspellen. De dag ervoor was er veel sneeuw gevallen en dit zorgde voor een aanzienlijke vertraging van krachtige en zware voertuigen die werden bestuurd door concurrerende chauffeurs. Dit was echter niet het geval voor de kleine uitdager.
Stuurmanswegen Monte Carlo: rallyproeven per Mini JCW Countryman
Volgens Hopkirk: “De Mini presteerde bijzonder goed bergafwaarts, en de tests waren allemaal bergop en bergaf gegaan, zodat we alles konden goedmaken wat we verloren toen we bergopwaarts reden.”
Eerste algemene overwinning Mini
Al het andere werd afgehandeld door de handicapformule. Ljungfeldt maakte 17 seconden goed tijdens de “Night of the Long Knives” en behaalde een voorsprong van een halve minuut in de laatste circuitrace op het Monte Carlo Grand Prix-circuit, maar dit was niet genoeg om Paddy Hopkirk van zijn positie als nummer één te verdringen in het algemeen klassement. Bij de finish duurde het even voordat alle tijden waren vergeleken en alle punten waren opgeteld. Uiteindelijk werd echter de eerste algemene overwinning behaald door de klassieke Mini in de Monte Carlo Rally. De klassieke Mini werd een autosportlegende en Paddy Hopkirk werd in één klap beroemd.
Speciale editie
Hopkirk nam aan meer edities deel. Later stapte hij over op andere modellen en won een aantal races, waaronder de Acropolis Rally. In 1968 benadrukte Paddy Hopkirk zijn reputatie als eerlijke sportman en gentleman tijdens de London-Sydney Marathon toen hij en zijn copiloot Tony Nash hun Austin, die voorop liep, stopten om een team te redden uit hun brandende auto die bij een ernstig ongeval betrokken was geweest. Aan het begin van de jaren 70 trok Paddy Hopkirk zich terug uit de professionele rallysport. Hij startte met de import van auto’s in Noord-Ierland en bracht onder eigen naam autoaccessoires uit.
In 2020 bracht Mini een speciale editie uit ter ere van de oud-rallyrijder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken