Vanaf 2030 schakel je nooit meer zelf in een nieuwe Volkswagen

Liefhebbers van een handbak en Volkswagen hebben pech: de Duitse autobouwer zegt langzaam vaarwel tegen handgeschakelde transmissies. Vanaf 2030 biedt het merk enkel nog automatische transmissies aan.

Dat jaartal klinkt niet zo gek, omdat Volkswagen van plan is om vanaf 2033 enkel nog elektrische auto’s in Europa aan te bieden. En die maken veelal gebruik van eentraps reductieversnellingen, waardoor de handbak sowieso al zal uitsterven. Maar ook Volkswagen-modellen met een verbrandingsmotor keren de handgeschakelde versnellingsbak binnenkort de rug toe.

Tiguan zegt vaarwel

Volgens Auto Motor und Sport zal de Volkswagen Tiguan vanaf 2023 de eerste VW zijn die enkel leverbaar is met een automatische transmissie. Dat geldt ook voor de Volkswagen Passat, die hoogstwaarschijnlijk vanaf dat jaar ook afscheid neemt van de traditionele handbak. Beide modellen zullen dan dus enkel nog leverbaar zijn met een DSG-automaat.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

In de tussentijd blijft Volkswagen natuurlijk modellen aanbieden met een handgeschakelde versnellingsbak. Maar die transmissie wordt volgens de laatste berichten dus langzaam uitgefaseerd. In 2030 zijn er dan géén modellen van Volkswagen meer waarbij een verbrandingsmotor aan een handgeschakelde transmissie is gekoppeld.

Handbak is te duur

Waarom? Het scheelt Volkswagen geld. Het grote publiek wil immers steeds vaker in een auto met automatische transmissie rijden, waardoor het relatief duur is om handgeschakelde versnellingsbakken te blijven ontwikkelen. Dat alles betekent dat Volkswagen geen handgeschakelde transmissies meer gaat bouwen, waardoor ook de Chinese en Amerikaanse markten vaarwel zeggen tegen dat type versnellingsbak. Geen schokkend nieuws, want op die markten is de automatische transmissie sowieso ook ontzettend populair.

Porsche heeft slecht én goed nieuws voor de 911-liefhebber

Wat dat betekent voor de rest van de Groep, is onduidelijk. De kans is aannemelijk dat Skoda nog iets langer handgeschakelde transmissies op diens modellen aanbiedt, terwijl Audi het onderdeel juist sneller uitfaseert. Binnen de Groep blijft Porsche in ieder geval een voorstander van de handbak. Vorig jaar vertelde Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport en GT-modellen van Porsche, namelijk nog dat zijn merk ‘zo lang als het kan’ een handgeschakelde versnellingsbak op de Porsche 911 levert. Maar dat ook het einde voor de fabrikant uit Stuttgart in zicht is, is duidelijk. “We hebben wel zeven keer bij de directie moeten aankloppen om uit te leggen waarom het noodzakelijk is dat we die blijven aanbieden. Maar ooit komt er een dag dat het niet meer houdbaar is. Ik hoop dat dat nog heel ver weg is.”