Porsche heeft slecht én goed nieuws voor de 911-liefhebber

Porsche is momenteel druk bezig om zijn 992-gamma uit te breiden, onlangs nog met de traditionele Targa-variant. Bij de onthulling van de nieuwste generatie 911 had de fabrikant goed en slecht nieuws voor de liefhebber.

Het Britse Evo Magazine sprak tijdens de lancering van de nieuwe sportcoupé met Frank-Steffen Walliser. Hij staat aan het hoofd van de sportautodivisie van Porsche. Tijdens het gesprek gaf hij aan dat de 911 waarschijnlijk nooit meer verschijnt met een ongeblazen zescilinder. Elke huidige en volgende 911 krijgt daarom een turbomotor.

Geen ruimte

Onvermijdelijk, volgens Walliser. Hoewel de laatste 718 Boxster en Cayman GTS wel een ongeblazen vierliter boxermotor hebben, past die krachtbron simpelweg niet in de huidige 911 Carrera. “Daarom zullen we geen ongeblazen motor in Carrera-modellen meer zien. Het spijt me”, zo sprak Walliser tegenover Evo.

Porsche 911 Carrera

Waarom ontwikkelt Porsche dan niet een motor die wel past? “De kosten daarvoor zijn gewoon veel te hoog. En dan moeten we verschillende motoren voor verschillende markten ontwikkelen. De Carrera zal in de toekomst altijd met een turbo verschijnen.”

Handbak blijft zo lang het kan

Dat is natuurlijk geen leuk nieuws voor de liefhebber, maar Walliser komt ook met positieve punten. Hij geeft namelijk aan dat Porsche ‘zo lang als het kan’ een handgeschakelde versnellingsbak op zijn 911 levert. “Een handbak geeft de feedback die onze klanten willen hebben. Dat is belangrijk voor de ervaring”, zo geeft hij aan. “We hebben wel zeven keer bij de directie moeten aankloppen om uit te leggen waarom het noodzakelijk is dat we die blijven aanbieden. Maar ooit komt er een dag dat het niet meer houdbaar is. Ik hoop dat dat nog heel ver weg is.

Porsche 911 handbak

Onlangs kondigde Porsche inderdaad weer aan een handbak op de nieuwe 911 Carrera S en 4S, zonder daar extra kosten voor te rekenen. Op de ‘gewone’ Carrera is een PDK-transmissie echter de enige mogelijkheid. “Klanten voor een Carrera hebben in bijna alle gevallen het liefst een PDK, S- en 4S-klanten willen eerder een handgeschakelde versnellingsbak. Vandaar de keuze”, zo licht Walliser toe.