Porsche komt liefhebbers tegemoet met update voor 911
Porsche komt de liefhebber van een handgeschakelde versnellingsbak tegemoet. Die is namelijk nu ook leverbaar op de 911 Carrera S en 4S.
De handbak brengt Porsche op de markt voor de puristen die graag van de ouderwetse manier van schakelen houden. En het mooiste is: ten opzichte van de standaard geleverde PDK-automaat is er geen meerprijs voor de handbak.
Sport Chrono
Het is inderdaad waar dat de nieuwe handbak met zeven verzetten niet duurder is dan de automaat met acht versnellingen. De handbak wordt echter alleen geleverd in combinatie met het Sport Chrono-pakket. Dat pakket bevat dynamische motorsteunen, het Porsche Stability Management (PSM Sport), de draaiknop voor verschillende rijstanden en het klokje op het dashboard. Daarbij zit ook het Porsche Torque Vectoring-systeem en het mechanische sperdifferentieel.
Nieuw bij het Sport Chrono-pakket is het bandenspannings- en temperatuurcontrolesysteem, dat is geïntroduceerd op de nieuwe 911 Turbo S. Met blauwe strepen zie je dat de banden te koud zijn en weinig grip hebben, blauw-witte strepen betekenen dat de banden aan het opwarmen zijn en je kunt sportief gaan rijden met witte strepen. Het systeem werkt alleen in combinatie met zomerbanden.
Heel-and-toe
Kennen we die term nog? Heel-and-toe? Of letterlijk vertaald: tiphielen. Deze techniek wordt vooral in de racewereld gebruikt. Het komt erop neer dat je tijdens het terugschakelen remt met je tenen, en gasgeeft met je hiel. Zo schakel je niet alleen soepeler, maar blijft de auto ook beter in balans tijdens het aanremmen voor een bocht. Net als andere recente modellen van Porsche met een handbak, geeft deze handgeschakelde versnellingsbak in de 911 automatisch tussengas. Zo kun jij je als bestuurder volledig richten op het perfect nemen van de bocht, terwijl de zescilinder boxer jankend in de toeren gaat bij terugschakelen.
Prestaties
De 911 Carrera S met automaat doet de 0-100 km/h-sprint in 3,7 seconden. Met Sport Chrono-pakket haalt-ie daar nog eens 0,2 seconden vanaf, en de topsnelheid ligt op 308 km/h. Met handbak is de Porsche aanzienlijk trager: hij doet dan namelijk 4,2 seconden over dezelfde sprint. Dat zal echter niet opwegen tegen het rijplezier van een handbak, en hij is natuurlijk nog steeds snel genoeg om de meeste auto’s in ons land voor te blijven. Bijkomend voordeel: de handbak is 35 kilogram lichter.
Daarbij kun je je 911 ook nu ook optioneel laten uitvoeren met lichter glas, wat ook nog eens 4 kilogram bespaart. De laatst toegevoegde optie op de lijst van de 911 is de speciale exterieurkleur ‘Pythongroen’. Tijd om maar weer eens los te gaan in de configurator, dus!
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8