ABT A5 Sportback heeft (nog) geen extra power
ABT, de Duitse tuner van vooral Audi’s en Volkswagens, maakt brute creaties. Hun nieuwste schepping is de gefacelifte A5 Sportback. Op zich zijn de aanpassingen aan de buitenkant vrij subtiel. Maar het zijn dan ook de motorische upgrades die een door ABT aangepakte auto zo gaaf maken.
Denk bijvoorbeeld aan de onlangs door ons geteste ABT RS6-R. Een brute Audi RS6 met 740 pk en 900 Nm, die er aan de buitenkant ook nog eens sinister uitziet. Of de aan de buitenkant bescheiden aangepaste S8, die dankzij ABT sneller is dan de standaard Audi RS6 is. Nu wordt dus ook de recent vernieuwde A5 Sportback aan het rijtje toegevoegd, maar voorlopig laat de tuner het alleen bij uiterlijke aanpassingen.
ABT-looks
De vijfdeurs coupé krijgt voorlopig slechts deze iets sportievere looks van de tuner. En nee, dat is geen over the top koolstofvezel-pakket zoals ze dat bij Mansory nog wel eens wil doen. De wijzigingen die ABT aanbracht zijn wel genoeg om hun auto te onderscheiden van een normale A5. En misschien staat dit pakketje hem nog wel beter dan het fabriekspak van de Audi RS5 Sportback, maar dat is een kwestie van smaak. Op de kofferbak zien we een subtiele spoilerlip van koolstofvezel, en voor het schoeisel mag de klant kiezen uit vier varianten van de tuner. De ABT DR, ER-C, FR en GR-wielen, uitgevoerd in 19- of 20-inch. Trendy zijn de wielen ook in een donker kleurtje gespoten. Voor het onderstel kun je andere veren kiezen, die de Audi tussen de 15 mm en 40 mm lager naar de grond laten zakken.
Geen power?
Vooralsnog zijn er voor de nieuwe A5 Sportback geen motorupgrades, maar daar wordt wel hard aan gewerkt door het bedrijf. De software wordt nu ontwikkeld voor de nieuwe 40 TDI die standaard 190 pk heeft en de 45 TFSI die af fabriek 265 pk meekrijgt. Volgens ABT mogen we van hen “aanzienlijk meer verwachten”. Voor de vorige A5 Sportback met de 45 TDI-motor is nog wel een vermogensupgrade beschikbaar. Standaard leverde die motor 231 pk en 500 Nm, en dankzij de tuner steeg het vermogen naar 268 pk en 540 Nm. Fijn dieselen noemen we dat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer